Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Olm Brouwerij

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Olm Brouwerij

Olm Brouwerij was een bierbrouwerij uit Weesp (Nederland).

Olm brouwerijen BV
Olm logo

Gegevens brouwerij

Achtergrond informatie

De markt wordt heden beheerst door de ‘Grote Vier’: Heineken (inclusief merken als Amstel en Brand), InBev (Dommelsch, Oranjeboom, Hertog Jan, Jupiler), Grolsch en Bavaria waarvan Heineken oppermachtig is met een marktaandeel van bijna 50%.

David tegen Goliath

Olm Brouwerij werd in 2003 opgericht als goedkoop als een goed alternatief voor het bier van de grote brouwers. Het bier - pils en wit - van de Olm Brouwerij wordt gebrouwen met behulp van de brouwfaciliteiten van de Belgische Brouwerij Huyghe. De distributie geschied via drankengroothandels die nu al een zestigtal cafes van Olm voorzien. Het bedrijf telt op dat moment slechts vijf medewerkers. 'De horecazaken die we als klant krijgen, worden steeds groter', zegt Schneider. 'We moeten daar taps, buitenreclame en bijvoorbeeld terrasschotten plaatsen. We kunnen alle investeringen bijna niet meer uit eigen zak betalen.' Daarnaast wil het bedrijf bier gaan afvullen in flessen.

Naar de beurs

De Olm Brouwerij is een onderdeel van J. en M. Horeca Totaal B.V. Op 10 augustus 2005 werd bekend het jonge Groningse biermerk Olm naar de beurs wil. Volgens directeur Mark Schneider heeft het bedrijf snel nieuw kapitaal nodig om de enorme groei te kunnen financieren. Olm laat een beursgang nu door zijn accountant doorrekenen en ook huisbankier Friesland Bank, de enige die ons gelooft, wordt bij het proces betrokken. Een alternatief voor een eventuele beursgang is een aandelenverkoop aan bijvoorbeeld horeca-ondernemers en groothandels.

Op naar Limburg maar toch in Almere

Olm groeit gestaag en in Winschoten is geen plaats voor uitbreiding. Omdat Olm bovendien meer voet aan de grond wil krijgen in het zuiden van het land, ging hij in het zuiden op zoek naar een geschikte locatie. De pas gesloten brouwerij in Valkenburg paste perfect in de plannen waar het pils wil gaan brouwen. Haacht, de Belgische eigenaar van Leeuw, hevelde eind 2005 de productie namelijk over van Valkenburg naar het Belgische moederbedrijf in Boortmeerbeek. Sindsdien staat de ruim honderd jaar oude brouwerij in het Geulstadje leeg. Het brouwhuis aan de Plenkertstraat is nog intact. Echter de verkoop van de Valkenburgse Leeuw Brouwerij aan de Groningse firma Olm is in 2007 afgeketst omdat het niet tot overeenstemming kon komen met Haacht die blijkbaar vreesde voor concurrentie als er in Valkenburg weer pils gemaakt zou worden."
De gemeente Valkenburg aan de Geul is niet echt rouwig dat de verkoop niet doorgaat omdat ze toch liever iets kleinschaligs op die plek zien gebeuren. Wel heeft de gemeente onlangs nog bij Haacht aangedrongen op haast bij het vinden van een nieuwe bestemming voor het pand. Valkenburg vreest dat het fabrieksterrein verpaupert bij langdurige leegstand.
Olm heeft nu een pand gekocht in Almere-haven. Binnen twee jaar wil het bedrijf daar ook gaan brouwen.

Geld is macht

"Bier is een heel simpel product. Kreten als ‘vakmanschap is meesterschap’ of ‘sinds 1870’, het is – in de woorden van Schneider – ‘gelul’". Zijn bier, dat hij als provocatie de slogan ‘sinds 2003’ mee gaf, vindt hij net zo goed als het bier van de traditionele brouwers en nog goedkoper ook. Iedereen met wat geld kan de concurrentie met de grootmachten aangaan. Toch doet bijna niemand dat. ‘Ik ben de eerste nieuwe brouwer in jaren’, zegt Schneider. Dat heeft een reden. Wie de biermarkt op wil, heeft een lange adem nodig vanwege de vele hindernissen. Schneider: ‘De grote brouwerijen doen alles om nieuwkomers buiten de deur te houden.’

Exclusiviteit

Als ex-vertegenwoordiger bij Heineken weet Mark dat brouwerijen tal van instrumenten hebben waarmee zij afnemers voor langere tijd exclusief aan zich binden. Een bekende methode is het (onder-) verhuren van een pand aan een horecaondernemer waar dan alleen bier mag worden afgenomen van merk X. Meestal gaat het om contracten van vijf jaar. Een ander middel is het verstrekken van leningen voor het opstarten en verbouwen van een zaak met ook hieraan een exclusiviteitsclausule. Volgens het CBK zijn de leningen in veel gevallen zelfs bittere noodzaak omdat banken het niet aan durven omdat ze markt niet kennen.

Lees ook

Marktaandeel

Voor de allergrootste brouwers gelden restricties. ‘Vanwege EU-regels mag Heineken alleen exclusiviteitscontracten sluiten die direct opzegbaar zijn, omdat het binnenlands marktaandeel boven de 30 procent ligt’, zegt adjunct-directeur Jan Teeuwen van het CBK. ‘Voor partijen met 15 tot 30 procent, en in sommige markten al vanaf 5 procent, is de maximale contractsduur vijf jaar’.

Vechten tegen de bierkaai

Nieuwkomers zoals Olm, en in het recente verleden bijvoorbeeld ook het Duitse Warsteiner, moeten zich dus richten op horecazaken waarvan het contract op het punt staat af te lopen. Maar ook dan is de kans op succes gering, ondervindt Schneider. Het probleem zit hem vooral in het ‘tapmateriaal’: onder meer de bierleidingen, het tapblad, de koeling en de koolzuurinstallatie. ‘Al dat spul wordt vaak aan de ondernemer verstrekt door de brouwer. Als een ander het biercontract wil overnemen, dien je het tapmateriaal tegen nieuwwaarde te kopen, zelfs als het oude zooi is. Het gaat om vele duizenden euro's per café. Voor vele, en ook voor ons, is dat niet te betalen’, aldus Snijders.

Gesloten beurzen

Een voorbeeld. Na de overstap naar Olm stuurde ex-leverancier Heineken in oktober een rekening voor het tapmateriaal: 4678,46 euro exclusief BTW. ‘Daar de Olm Brouwerij niet is aangesloten bij het CBK, zullen wij de materialen op korte termijn verwijderen’, schreef Heineken. Via een kennis bij Heineken wist Schneider toch tot een vergelijk te komen. Maar dit is tot dusver het enige café waar dit Olm is gelukt. Elders moet een compleet nieuwe installatie worden geplaatst. De grote CBK-brouwers hebben hier geen last van. Zij verrekenen deze kosten onderling met gesloten beurzen. Overal snoepen ze contracten van elkaar af, waarbij het aantal gewonnen en verloren zaken elkaar grofweg opheft.De komst van prijsvechter Olm wordt door horecaverbond KHN toegejuicht. De manier waarop sommige brouwers cafes via contracten aan zich binden, noemt KHN 'niet meer van deze tijd'.

De aanhouder wint, succes

Ondanks alle tegenwerking ziet Olm zijn klantenkring groeien. Tot dusver lukte het Olm, dat wel viltjes en ander reclamemateriaal mee levert, binnen te komen vooral door de prijs. Olm verkocht tot voor kort alleen aan horecabedrijven, maar binnenkort wil het ook bier verkopen aan particulieren.

Olm failliet

Olm Brouwerijen, dat niet zelf brouwt maar het bier betrekt in Duitsland, is donderdag 29 september 2011 failliet verklaard bevestigde directeur Marc Schneider.
Het bedrijf vocht de afgelopen tijd een juridische strijd uit met Heineken, dat Olm betichtte van vals spel. De rechter bepaalde vorige maand in kort geding dat Olm merkinbreuk pleegde door zijn veel goedkopere bier in nagevulde Heinekenfusten aan de man te brengen. Het bedrijf had 30 dagen de tijd gekregen om daarmee te stoppen. Er loopt een bodemprocedure om schadevergoeding tegen Olm. In afwachting daarvan had Heineken beslag laten leggen op bezittingen van het in Weesp gevestigde bedrijf. Daardoor kon Olm zijn schuldeisers niet betalen en restte volgens Schneider niets anders dan faillissement aan te vragen. Helaas is het dan David tegen Goliath wat bijna niet gewonnen kan worden. De acht werknemers zijn hun baan kwijt.
Echter is dit niet het eerste failisement van de firma Horeca Totaal BV, waar Olm onder viel, zie eerdere verslagen van Kennedy van der Laan [7]. Dus mogelijk volgt er een doorstart. We wachten af.

Eigenaar OLM persoonlijk failliet verklaard

Het is lange tijd stil geweest maar er zijn weer nieuwe ontwikkelingen in de zaak Olm. Mark Schneider, voormalig eigenaar van Olm Bier, is persoonlijk failliet verklaard. Betrokkenen stelden eerder al tegenover FTM dat de werkwijze van Schneider ‘veel weg had van oplichting’. Uit het eerste verslag van de curator blijkt dat er nog meer rechtszaken liepen dan al bekend was. Ook de Duitse brouwer Königshof daagde Schneider namelijk onlangs voor de rechter wegens niet betaalde rekeningen. Het lijkt er dus op dat Mark Schneider net als bij Brouwerij Huyghe dezelfde praktijken herhaalde. Ook daar betaalde Schneider de rekeningen al tijden niet meer. Door het persoonlijke faillissement zijn alle rechtzaken richting Olm en Mark Schneider stopgezet.

Olm weer te verkrijgen onder andere naam

Het was eigenlijk al geen verrassing meer dat Groothandel Dutch Beer uit Zeewolde de merkrechten van Olm Bier zou overnemen uit de boedel van de faillissementen van Olm Brouwerijen en directeur Mark Schneider. Binnenkort zien we Olm, hetzij met een andere naam, weer terug op de markt.
Uit de boedel is Olm Pilsener en Olm Premium Pilsener overgenomen. Dutch Beer heeft nu met een internationale brouwerij een contract afgesloten voor de productie van het via bestaande recept gebrouwen Olm pils. Dit bier zal onder eigen merknaam Dutch Beer op de markt gebracht worden.

Cookie instellingen