Meer omzet in eerste kwartaal voor AB InBev
De omzet in het eerste kwartaal van Anheuser-Busch InBev is door de sterke dollar in het eerste kwartaal van 2015 gedaald van 10,61 miljard tot 10,45 miljard euro. Op vergelijkbare basis (zonder rekening te houden met wisselkoerseffecten en overnames) is de omzet met 6,2% gestegen. De totale volumes daalden met 1,2%. De winst steeg van 1,37 miljard naar 2,68 miljard dollar.
De ebitda van AB Inbev steeg met 11,1 procent naar 3,97 miljard dollar, terwijl de nettowinst uitkwam op 2,29 miljard dollar.
‘De strategie van onze belangrijkste merken, gecombineerd met een gedisciplineerde uitvoering op het terrein, heeft ons in staat gesteld om in het kwartaal een sterke opbrengstengroei te realiseren, ondanks uitdagende marktomstandigheden in een aantal van hun landen’, zo stelt AB InBev in een toelichting op de cijfers.
Minder bier verkocht
Het wereldwijd verkochte volume daalde met 1,2% tot ruim 107 miljoen hectoliter. De grootste volumedalingen op vergelijkbare basis waren er in Europa (-5,9% tegenover het eerste kwartaal van 2014) en in de Verenigde Staten (-5,6%). De daling in de Verenigde Staten is te wijten aan een uitzonderlijke voorraadopbouw een jaar eerder. In Mexico (+2,1%) en vooral Azië (+4,8%) stegen de volumes.
AB InBev is in Nederland vooral bekend door de merken Hertog Jan en Jupiler. Maar de grootste brouwer ter wereld is ook bekend van o.a. Budweiser, Corona, Leffe en Stella Artois.