Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

AB InBev en SABMiller moeten snijden in biermerken

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

AB InBev en SABMiller moeten snijden in biermerken

16 november 2015 om 09:31

Bierbrouwers AB InBev en SAB Miller moeten mogelijk nog voor zo'n 6,5 miljard euro aan eigen merken van de hand doen om toestemming te krijgen voor hun fusie.

In dat verkoopproces wordt mogelijk het Nederlandse Grolsch betrokken.

 

AB InBev en SABMiller moeten snijden in biermerken
Peroni Nastro Azzurro met lint eromheen
Grolsch Premium Pilsener

AB InBev, bekend van Budweiser en Stella Artois, bracht vorige week formeel een bod van in totaal 100 miljard euro uit op SAB Miller, eigenaar van onder meer Grolsch en Peroni. Door die overname komen de twee grootste brouwers ter wereld onder een dak.

Lees ook

Om mededingingsbezwaren te voorkomen werd direct aangekondigd dat SAB Miller zijn belang in de Amerikaanse joint venture MillerCoors verkoopt aan partner Molson Coors.

Volgens The Telegraph gaan toezichthouders echter meer eisen stellen. Zo zou SAB Miller afstand moeten doen van de merken Grolsch en Peroni op de Britse markt. Daarnaast zou onder meer het belang in de Turkse brouwer Efes verkocht moeten worden.

Chinese belangen

De eveneens genoemde verkoop van Chinese belangen zou met een geschatte waarde van bijna 3 miljard euro nog het meeste opleveren. Het Britse deel van Peroni en Grolsch zou ruim 900 miljoen euro waard zijn, terwijl de verdere verkoop van de Nederlandse en Italiaanse onderdelen zo'n 370 miljoen euro in het laatje kan brengen.

Cookie instellingen