Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

AB InBev verkoopt minder bier in eerste kwartaal 2016

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

AB InBev verkoopt minder bier

04 mei 2016 om 09:40

Biergigant AB InBev heeft in het eerste kwartaal van 2016 minder bier verkocht dan een jaar eerder.

Verschillende oorzaken zijn hier voor aan te wijzen.

AB InBev logo

Bieren van AB InBev Anheuser-Busch InBev had onder meer last van zware economische omstandigheden in Brazilië. De nettowinst, geschoond voor eenmalige posten, zakte met twee derde tot 844 miljoen euro.

De winstdaling is mede te wijten aan sterk gestegen financieringslasten. Het in België gevestigde, internationale bierconcern, bekend van merken als Stella Artois, Jupiler, Hoegaarden en Hertog Jan, heeft zich flink dieper in de schulden gestoken om de naderende overname van branchegenoot SABMiller te bekostigen.

Lees ook

AB InBev meldde woensdag een kwartaalomzet van 9,4 miljard dollar (8,2 miljard euro). Dat is ruim 1 miljard minder dan een jaar eerder, maar exclusief nadelige wisselkoerseffecten was volgens het bedrijf sprake van een groei van ruim 3 procent.

Fusie met SAB Miller

De fusieplannen met SAB Miller liggen volgens AB InBev op koers om in de tweede helft van het jaar te worden afgerond. Het bedrijf meldde dat ''goede vooruitgang'' is geboekt om de vereiste goedkeuringen van toezichthouders te verkrijgen.

Door de samensmelting van de twee grootste bierbrouwers ter wereld ontstaat een kolos die nummer drie Heineken nog verder in de schaduw zet. Om die reden kijken de mededingingsautoriteiten wereldwijd scherp naar de deal.

Om bezwaren voor te zijn heeft SAB Miller merken als het Nederlandse Grolsch en het Italiaanse Peroni al verkocht aan de Japanse brouwer Asahi. Vorige week werden ook bezittingen in Oost-Europa, waaronder het Tsjechische Pilsner Urquell, in de etalage gezet.

Cookie instellingen