Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

AB Inbev verkoopt minder in belangrijke markten

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

AB Inbev verkoopt minder in belangrijke markten

30 juli 2015 om 09:54

AB Inbev, grootste bierbrouwer ter wereld, heeft het moeilijk in een aantal sleutelmarkten. Verkopen in de Verenigde Staten, Brazilië en China lopen terug.

abinbev

Omzet en winst stellen teleur

AB InBev, 's werelds grootste brouwer, is tijdens het tweede kwartaal van dit jaar onder de analistenverwachtingen gebleven. De winstgroei en volumes stelden teleur door de omstandigheden in de VS en moeilijk vergelijkbare cijfers door de FIFA World Cup, in het bijzonder voor Brazilië en Europa.

AB InBev is in Nederland voornamelijk bekend door de bieren Hertog Jan, Jupiler, Dommelsch en bijvoorbeeld Hoegaarden. De brouwerij verkoopt wereldwijd veel meer bieren. Bijvoorbeeld Budweiser (VS) en Brahma (Brazilië).

Lees ook

Winst blijft gigantisch

Ondanks de, volgens analisten, slechte cijfers is AB InBev een enorme geldmachine. De ebitda (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) nam in het tweede kwartaal toe met 4,6 procent, tot 4,16 miljard dollar (3,78 miljard euro), zo maakte de brouwer donderdag bekend. Analisten gepolst door Bloomberg hadden nochtans gerekend op een groei van gemiddeld 8 procent. De omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 11,1 miljard dollar, waar analisten uitgingen van 11,6 miljard dollar.

De totale volumes namen in het tweede kwartaal met 2,2 procent af, waarbij het biervolume met 2,1 procent daalde en het volume niet-bieren een daling van 2,9 procent kende. Over de eerste jaarhelft namen de totale volumes met 1,7 procent af, waarbij het volume eigen bieren met 1,6 procent daalde en het volume niet-bieren een daling van 3,0 procent kende. Blikje budweiser

Bud en Bud Light verliezen

Opvallend is dat de twee topmerken in de Verenigde Staten, Bud en Bud Light, marktaandeel blijven verliezen. De met fruit op smaak gebrachte bieren van Rita kregen bovendien te maken met meer concurrentie. Met de inzet op kleinere ambachtelijke biermerken, zoals Elysian en 10 Barrel, alsmede vernieuwende verpakkingen, waaronder hersluitbare aluminium flessen, moet de Amerikaanse omzet een impuls krijgen.

In de tweede helft van het jaar rekent AB Inbev erop dat de brouwerij weer gaat groeien.

Cookie instellingen