Hoewel het aandeel speciaalbieren op de totale bierafzet in Nederland van bijna 10 miljoen hectoliter nog beperkt is, steeg de verkoop van speciaalbier wel met 10 procent over 2010 tot 284.000 hectoliter. Het gewone pilsje is al jaren op zijn retour. Landendirecteur Manisha Thakker ziet dat speciaalbieren al een tijdje flink aan terrein winnen in Duitsland, Nedelrand, België en Frankrijk. In België kwamen vorig jaar driehonderd nieuwe speciaalbieren op de markt, zegt Thakker in een interview met het Financieele Dagblad. De vraag naar alcoholvrij, alcoholarm en speciaalbier is ook in Nederland groeiende volgens de landendirecteur.
Geen Jupiler, wel Hertog Jan
Met Hertog Jan wil AB InBev meedoen in de groeimarkt. De brouwer heeft al de varianten Grand Prestige, Weizener, Karakter, Bockbier, Lentebock en Oerblond van het Limburgse merk in de schappen staan. Ook de Belgische biertjes Hoegaarden Wit en Rosé zonder alcohol en Leffe Blond en Triple zijn geschikt voor de groeiende vraag. Jupiler past niet in de trend, zegt Thakker, hoewel het Belgische pilsje het wel bijzonder goed doet. AB InBev haalt in Nederland volgens Thakker al jaren een rendabele groei. De brouwer moet een ‘stevige nummer 2’ worden, vindt de directeur.