BIER NET .NL De grootste biersite van Nederland

CDA wilt bierprijs omhoog

15 juni 2012 om 10:03
Financieel | Regelgeving | Opmerkelijk

De accijnzen op alcohol moet gekoppeld worden aan de ontwikkelingen van de prijzen. Dat stelt CDA-Kamerlid Sabine Uitslag voor in het Aanvalsplan Alcohol en Jongeren.

Ook vindt het CDA dat de mogelijkheden voor alcoholreclame sterk moet afnemen. Eerder kwam het CDA al met standpunt, om de alcoholleeftijd te verhogen naar 18 jaar.

In het lente-akkoord is al afgesproken dat de accijnzen op alcohol omhoog gaan, maar minder hoog dan het CDA wilt. Zo moet er 15 procent meer worden betaald voor wijn, 10 procent meer voor bier en 6 procent meer voor gedestilleerde dranken.

De accijnzen verhogen met 50 procent, zou het alcoholgebruik verminderen met 5 procent. Dit zou de overheid jaarlijk 350 miljoen opleveren, wat nog kan oplopen door de indexering. Zover wilt het CDA echter niet gaan.

Reclame

Uitslag wilt verder het verbod op alcholreclame op televisie uitbreiden. Er zou zijn gebleken dat de uitzending van alcoholreclames na 21:00 verdrievoudigd is. Uitslag wilt deze uitzendingen verbieden omdat er tussen 21:00 en 23:00 veel jongeren televisie kijken.

"Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat alcoholreclame de alcoholconsumptie opstuwt, met name onder jongeren", aldus Uitslag.

Reageer

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Guinness

Sapeurs
Guiness richt zich met deze reclame op de Sapeurs, extreem goed geklede mensen in Congo.

Meer reclames van Guinness