Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Grolsch verdubbelt winst in 2013

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Grolsch verdubbelt winst in 2013

07 augustus 2014 om 10:20

Bierbrouwer Grolsch heeft een goed boekjaar achter de rug. Zowel winst, de omzet als het bedrijfsresultaat stegen, in een jaar dat de biermarkt krimpt.

Grolsch brouwerij
Grolsch Lentebok Logo

Goed jaar voor Grolsch

Bierbrouwer Grolsch in Enschede heeft een goed jaar achter de rug. De winst verdubbelde zelfs, in een jaar waarin het bedrijf te maken kreeg met stakingen en accijnsverhogingen door de overheid. Dat meldt Het Financieele Dagblad.

Omdat Grolsch onderdeel is van SABMiller worden jaarcijfers niet actief naar buiten gebracht, maar wel gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. De krant heeft de cijfers ingezien. In het boekjaar van 1 april 2013 tot en met 31 maart 2014 steeg de nettowinst naar 22,3 miljoen euro. De omzet steeg maar heel licht.

Lees ook

Marktaandeel naar 13%

In het najaar van 2013 kreeg het bedrijf voor het eerst in 400 jaar te maken met stakingen door het personeel. Ook heeft het bedrijf last van een krimpende biermarkt en hogere accijnzen op alcohol. Dat de winst toch zo fors groeide is te danken aan betere efficiency en de gestegen verkoop van nieuwe speciaalbieren. Het marktaandeel in Nederland steeg naar bijna 13 procent. 

Speciaalbier

Brouwers spelen op deze almaar dalende trend in door nieuwe speciaalbieren en alcoholvrije en alcoholarme pilsjes op de markt te brengen. Die segmenten groeien wel en de marges zijn hoger.
Grolsch heeft het afgelopen jaar bovengemiddeld gepresteerd met deze alternatieven. Zo steeg de afzet van de Grolsch Herfstbok en Lentebok met ongeveer 20%. Ook de introductie van Grolsch Kornuit, een pilsmerk gericht op twintigers en dertigers, is succesvol verlopen, aldus het bedrijf, net als die van Radler. Dit ‘fietsbier’ is een combinatie van pils en limonade, waarmee brouwers de concurrentie aangaan met de producenten van frisdranken en sappen.

Export daalt

Hoewel erg veel energie is gestoken in verkoop in het buitenland, is dat tot nu toe geen succes. Het merk werd geïntroduceerd in Italië en Panama, maar toch daalde de export. Grolsch is blij met de groei van de winst en van het marktaandeel in Nederland, maar zegt dat het, zoals voor veel Nederlandse bedrijven geldt, ook voor Grolsch lastig is om omzetgroei om te zetten in winstgroei.

Cookie instellingen