Heineken brouwerij
De brouwerij van Heineken in Sevilla kan tot wel 500 miljoen liter per jaar produceren. Heineken is bij deze brouwerij begonnen met nadenken over mogelijkheden om te innoveren op het gebied van de productie en kosten. Heineken werkt samen met het 3D-printermerk Ultimaker.
Heineken wil de productie efficiëntie verhogen en de kosten reduceren met deze nieuwe aanpak. Het idee is om de kapotte onderdelen te gaan vervangen met behulp van deze printers. Met deze aanpak bespaart Heineken veel tijd, aangezien een nieuw onderdeel niet verscheept hoeft te worden. Hierdoor ligt de productielijn minder lang stil als er een onderdeel defect is, waardoor de brouwerij efficiënter functioneert.
Kosten verlagen
Door deze uitvinding bespaart Heineken dus productiekosten en tijd. Na een eerste testperiode blijken de resultaten zeer veelbelovend. Er was namelijk een kostenreductie van tussen de 70% en 90%.
3D-printers leken jarenlang een grote belofte te zijn voor mensen om van alles te kunnen printen. Het ging dan voornamelijk om het printen van huis-tuin-en-keuken spullen. Dit bleek na de hype niet meer echt populair te zijn, maar voor verschillende bedrijfssectoren blijven 3D-printers interessant. Het 3D-printerbedrijf Ultimaker claimt al de wereldmarktleider te zijn op het gebied van 3D-printers en levert al aan zo'n 150 bierbrouwerijen wereldwijd.