Goede cijfers Heineken
Heineken heeft vanochtend de cijfers over het eerste kwartaal gepubliceerd. Volgens analisten van Rabobank is Heineken 2015 begonnen met een sterkere groei dan verwacht. De bierbrouwer verkocht 2,2 procent meer bier dan een jaar eerder. Er werd gerekend op een plus van 1,4 procent.
Half miljard winst
Heineken boekte een nettowinst van 579 miljoen euro, fors meer dan de winst van 143 miljoen euro van een jaar eerder. In het resultaat is echter een eenmalige boekwinst verwerkt van 375 miljoen euro wegens de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsonderdeel Empaque.
West-Europa daalt
In West-Europa, nog altijd de grootste markt voor Heineken, werd 1,7 procent minder bier verkocht. De omzet in die regio bleef desondanks nagenoeg stabiel, gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en veranderingen van het productaanbod. Mede door de crisis in Rusland daalde het verkoopvolume in Oost-Europa met 2,5 procent.
In Azië zijn andere cijfers te zien, want daar werd veel meer Heineken gedronken. Zowel het verkochte biervolume als de omzet in lokale valuta's nam daar met circa 10 procent toe. In Noord- en Latijns-Amerika ging de verkoop in hectoliters met een kleine 6 procent omhoog, wat bijna 7 procent meer omzet opleverde.
Verwachting 2015
Heineken ziet in de resultaten geen aanleiding de prognoses voor dit jaar bij te stellen. Het gaat er nog altijd van uit dat het op eigen kracht de omzet en winst verder zal weten op te voeren.