Bierbrouwer Bavaria heeft in 2014 de winst met bijna 60% zien stijgen naar €24,7 miljoen van €15,5 miljoen een jaar eerder, terwijl de omzet met 0,9% daalde naar €503,9 miljoen.
De bier consumptie van voornamelijk pils (Bavaria pils) in West-Europa staat al jaren onder druk. In het beste geval is er sprake van gelijkblijvende afzet. In markten als Rusland, Azie, Oceanie en Amerika maakte Bavaria in 2014 wel een sterke groei door. In Nederland wist Bavaria met innovaties als Bavaria 0.0% en Bavaria Radler een omzetstijging te realiseren en mede daarmee haar marktaandeel verder te vergroten, meldt het bedrijf uit Lieshout van de familie Swinkels.
Flesjes en blikjes in 120 landen verkocht
De flesjes en blikjes van Bavaria worden inmiddels in meer dan 120 landen verkocht. Ongeveer 65 procent van het bier dat het concern maakt, is bestemd voor de export. Bavaria blijft werken aan groei in het buitenland. Dit jaar opent Bavaria onder meer zijn nieuwe brouwerij in Ethiopië, genaamd Habesha.
Alles bij elkaar verkocht Bavaria vorig jaar 560 miljoen liter bier. Omgerekend zijn dat bijna 1,9 miljard flesjes. Financieel directeur Frank Swinkels spreekt van een 'succesvol jaar'. En de toekomst voor Bavaria ziet hij met veel 'vertrouwen tegemoet'.