Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Meer winst voor Heineken dankzij verkoop duurder bier

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Meer winst voor Heineken dankzij verkoop duurder bier

12 februari 2015 om 08:57

Voor Heineken was 2014 een goed jaar. Het concern verkocht 2 procent meer bier dan in 2013 en de winst steeg 11 procent naar 1,5 miljard euro.

Heineken bier flesjes
Affligem logo
Desperados Logo

In de eerste helft van het jaar steeg de bierverkoop harder dan in de tweede helft van het jaar. Dat kwam vooral door het WK voetbal en goede weersomstandigheden. Van het belangrijkste biermerk van Heineken, Heineken, werd 5,1 procent meer verkocht. 

Heineken gaat in West-Europa verrassend goed

Heineken heeft een verrassend goed jaar in West-Europa achter de rug. Jarenlang stond juist in dit deel van de wereld de bierconsumptie onder druk, maar in het afgelopen jaar groeide de verkoop van vooral dure biermerken nergens harder dan in Europa.

Het totale biervolume dat het concern in West-Europa wist te verkopen, steeg maar marginaal naar 42,5 miljoen hectoliter. Maar van het merk Heineken werd 8 miljoen hectoliter verkocht, een groei van 5 procent. Europeanen, zegt Heinekens bestuurder René Hooft Graafland, 'drinken minder maar beter'. Waarmee hij bedoelt: duurder.

Desparado Dat minder drinken, dat is een trend die al jaren aanhoudt, maar afgelopen jaar dronken de Europeanen voor het eerst een beetje meer. Dat had vooral te maken met gunstig weer, zegt Hooft Graafland, en met het wereldkampioenschap voetbal. 

Lees ook

Desparados, Affligem en cider

Van Desperados, bier met een tequilasmaakje, verkocht Heineken wereldwijd 19 procent meer. Dat merk wordt nu in 85 landen verkocht. De verkoop van Affligem steeg 16 procent. Heineken verkoopt dat Belgische bier nu in 31 landen en wil dat aantal verder opschroeven.

Heineken verkoopt niet alleen bier, maar ook appelcider. De verkoop daarvan bleef stabiel. In sommige landen steeg de omzet, maar dat werd tenietgedaan door een dalende omzet in Zuid-Afrika. Onder meer de cidermerken Strongbow en Bulmers zijn van Heineken.

Groeiverwachting

Heineken-topman Jean-François van Boxmeer verwacht dat dit jaar de omzet en winst verder zullen stijgen, ondanks onzekerheid in opkomende markten en druk op de prijzen. 

Cookie instellingen