Nadat Erik Thuis, van Café Victoria, zijn contract bij ABInbev afliep in december 2013 besloot hij zich niet te binden aan één brouwer.
Erik Thuis bedwong flinke kortingen bij diverse brouwer, en op basis van die kortingen bepaalde hij de prijs voor een vaasje van het merk. Momenteel heeft Erik grote merken op de tap staan, zoals, Jupiler (€2,20) Hertog Jan (€2,50), Heineken (€2,50) en Grolsch (€2,70). Ook verkoopt hij Valk, voor slechts €1,60.
Merk versus smaak
'Gasten komen écht voor hun merk. Ze vragen ook niet langer om 'een pilsje' maar om 'een Jupiler' of 'een Grolsch'. zegt Thuis tegen Misset Horeca. Volgens hem zijn gasten echt merkgebonden, minder smaakgebonden.
Bij een blindproeverij heeft Erik Thuis bijvoorbeeld vijf merken in een merkloze glas geschonken. De allerbeste scoort hooguit drie uit vijf.
Merk wint het van de prijs
De merken die het best verkopen zijn Jupiler, Hertog Jan en Heineken. Thuis: 'Afwisselend, de ene maand het ene, de andere maand het andere.' Het goedkopere Valk bier loopt helemaal niet zo snel, ondanks de aantrekkelijke prijs van €1,60. Dat ligt volgens Erik Thuis niet aan Valk, maar aan de merkgebondenheid. Hij heeft eerder eens andere goedkopere merken op de tap gehad, maar dat verkocht ook niet.