BIER NET .NL De grootste biersite van Nederland

Trimbos: 16-plussers blijven onrustbarend veel drinken

28 juni 2012 om 13:46
Gezondheid

Jongeren van zestien jaar en ouder drinken nog steeds onrustbarend veel. Dat meldt het Trimbos instituut vandaag.

Het Trimbos instituut heeft in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid onderzoek gedaan naar het drinkgedrag van jongeren. Vandaag is dit rapport gepubliceerd. Het goede nieuws is dat sinds 2007 een dalende trend in alcoholgebruik bij jongeren onder de 16 te zien is. Maar verder is Trimbos niet al te positief:

Bijna twee derde van de 16-jarige jongens heeft de afgelopen maand 'gebinged', stelt het Trimbos instituut. Dat wil zeggen dat ze 5 of meer glazen alcohol dronken bij één gelegenheid. Ongeveer 20 procent van de jongens drinkt meer dan 20 glazen in een weekend. Hoe lager het schoolniveau, hoe meer er gerookt, gedronken en geblowd wordt.

Naar 18 jaar
Het Trimbos Instituut pleit voor nieuw beleid om alcoholgebruik bij jongeren boven de 16 jaar aan te pakken. Dat kan bijvoorbeeld door de minimumleeftijd voor alcohol naar 18 jaar te verhogen. Daarvoor wordt wel vaker gepleit vanuit gezondheidsoogpunt. Ook zou alcohol minder makkelijk beschikbaar moeten zijn voor jongeren, vindt Trimbos. 'Dat kan bijvoorbeeld door meer controle in supermarkten en kroegen of door ervoor te zorgen dat jongeren minder makkelijk via ouders en vriendjes aan alcohol komen', aldus een woordvoerster.

Het Trimbos instituut berichtte donderdag ook over de ESPAD-monitor. Dat is een Europees onderzoek onder 15- en 16-jarige scholieren. Daaruit blijkt dat relatief weinig Nederlandse jongeren op jonge leeftijd beginnen met drinken in vergelijking met leeftijdsgenoten uit andere landen. Wat wel naar voren komt is dat het percentage jonge blowers twee keer zo hoog is als in andere Europese landen.

Reageer

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Carlton Draught

Best Ad Ever
Een creatieve reclame van het biermerk Carlton Draught. Mannen met verschillende kleuren kleding lopen door elkaar waardoor er mooie beelden ontstaan. Zo komt er een glas bier, maar daarna een gezicht die bier drinkt. Een erg bijzondere reclame dus.

Meer reclames van Carlton Draught