Een flesje pils uit de supermarkt kostte in 2006 gemiddeld €0,39. In 2016 kostte hetzelfde flesje gemiddeld €0,45, oftewel een prijsstijging van 14% over tien jaar.
Dit is een groot verschil met de prijsstijging van een pilsje in de horeca. Een pilsje in de kroeg was in 2016 namelijk 42 procent duurder dan in 2006. Elf jaar geleden kostte een biertje gemiddeld €1,71 en in 2016 was je gemiddeld €2,43 kwijt.
Lees ook
Oorzaken voor grote verschil
Volgens het CBS is één van de oorzaken voor het grote verschil in prijsstijging het inkoopvolume van supermarktketens. Zij kopen veel groter in en kunnen voordeligere prijzen afdwingen bij brouwerijen.
Supermarkten adverteren ook veel met bier in de aanbieding, terwijl cafés elkaar nauwelijks op die manier concurreren. Bezoekers van de horeca kijken over het algemeen meer naar de sfeer en het type mensen dat een zaak bezoekt, dan naar de prijs van een biertje. Het happy hour in de horeca is in de afgelopen 10 jaar ook sterk afgenomen of zelfs verdwenen in het kader van verantwoord alcoholgebruik.
Koninklijke Horeca Nederland
KHN klaagt al jaren over de stuntprijzen die supermarkten voor hun bier rekenen. Ook is de hoge bierprijs die brouwers rekenen voor horecaondernemers het KHN een doorn in het oog.
Het is voor kroegbazen moeilijk om lagere prijzen te bedingen, omdat ze aan bepaalde contracten gebonden zijn. In sommige gevallen is een brouwerij bijvoorbeeld eigenaar van hun cafépand.