Heineken heeft in 2019 meer bier weten te verkopen vergeleken met het jaar daarvoor. De Nederlandse brouwer zag onder andere de alcoholvrije tak flink groeien.
241 miljoen hectoliter bier
Heineken verkocht in 2019 241,4 miljoen hectoliter bier, zo blijkt uit de jaarcijfers. Dit was 8,3 procent meer dan in 2018 en dit leidde wereldwijd tot een autonome groei van 3,1 procent. Vooral in Azië wist Heineken veel meer bier aan de man te krijgen. De bierverkopen lagen daar 11,8% hoger dan vorige jaar. In Europa moest Heineken wat inleveren, de Amsterdamse brouwer verkocht er 0,2 procent minder bier. De grootste afzetmarkt voor Heineken was in 2019 Brazilië.
Lees ook
Heineken omzet en winst
De netto-omzet groeide vorig jaar met 5,6 procent naar 23,9 miljard euro. Onderdeel van deze omzetgroei zijn de goede prestaties van de 0.0-tak, waar Heineken 0.0 het paradepaardje van is. Het alcoholvrije bier wordt steeds populairder, wat ook terug te zien is in de cijfers. Het alcoholvrije segment groeide zelfs met dubbele cijfers. Het 0.0-bier van Heineken wordt nu in 57 landen verkocht. Eind 2018 werd het 0.0-bier nog in 38 markten verkocht.
De operationele winst steeg volgens de analisten tot ruim 4 miljard euro. Onder de streep zal Heineken naar verwachting bijna 2,2 miljard euro overhouden, tegen 1,9 miljard in 2018.