Winst van 15,3 miljard euro
Een omzet van ruim 47 miljard dollar en een bedrijfswinst van 15,3 miljard dollar. Weer had megabrouwer AB InBev mooie cijfers. De bedrijfswinstmarge is weliswaar lichtjes gedaald, maar de meeste bedrijven kunnen alleen maar dromen van 32,5 procent. Opvallend is bovendien dat AB InBev, in tegenstelling tot Carlsberg, Heineken en SABMiller, weinig last had van wisselkoerseffecten. En dat is niets vergeleken met Carlsberg. Die zag zijn bedrijfswinst enorm zakken.
Goed in verschillende markten
In de meeste markten presteerde AB InBev uitstekend. Zeker in de Verenigde Staten, Mexico, Brazilië en Canada, vier van de vijf meest winstgevende markten van de wereld. In de Verenigde Staten zakte de winstgevendheid, maar die blijft nog steeds erg hoog. In Mexico steeg de winst, maar er werd marktaandeel verloren aan het nummer twee, Heineken. In Canada ging de onderneming ook sterk vooruit.
AB InBev in Azië
Ook in China ging AB InBev vooruit. De algemene biermarkt daalde er voor het eerst met ongeveer 4 procent. AB InBev ging vooruit met 1,6 procent naar ruim 71 miljoen hectoliter bier. Het Amerikaanse merk Budweiser groeide er met dubbele procentcijfers. De onderneming wil inzetten op sterke merkenbouw, zodat ook de winstgevendheid kan klimmen. Dat blijft een zwakheid in China.
Merkwaardig genoeg gaat het slecht in Zuid-Korea. Begin vorig jaar kocht AB InBev zijn voormalige dochter in het Aziatische land terug. Een van de redenen voor de overname waren de sterke groeiverwachtingen in Zuid-Korea. Maar voorlopig is het perspectief wat troebel. In het tweede kwartaal van vorig jaar zag AB InBev de volumes met ruim een tiende klimmen, vooral door de Wereldbeker voetbal. In het laatste kwartaal van 2014 gingen ze met 6,4 procent achteruit. De brouwer verloor ook marktaandeel.