Grolsch stapt over op lichtgewicht kroonkurken

Grolsch kroonkurk

13 augustus 2012 om 15:10
Biermerken

Grolsch stapt over op lichtgewicht kroonkurken waardoor 19% minder staal in de kroonkurken wordt gebruikt.

Bierbrouwer Grolsch stapt in oktober voor al haar retourflessen met kroonkurk over op een lichtgewicht variant van de kroonkurk. De nieuwe kroonkurken zijn 17% lichter in gewicht en bevatten 19% minder staal. Op deze manier bespaart Grolsch ruim 100.000 kg staal op jaarbasis. Deze overstap zorgt bovendien voor lagere transportkosten in de keten en vermindert tegelijkertijd de druk op het milieu.

Duurzaam

Grolsch kiest voor een duurzame oplossing waarbij de hoge kwaliteit gehandhaafd blijft. Vandaag publiceerde Grolsch haar resultaten op het gebied van Duurzaam & Verantwoord Ondernemen van het afgelopen jaar. Het verslag met daarin een nadere toelichting op de verschillende resultaatgebieden is te vinden op www.koninklijkegrolsch.nl/duurzaam-verantwoord of klik hier om het direct in te kijken.

Verpakkingen beschermen producten en zorgen voor de gewenste merkbeleving bij consumenten. Grolsch wil optimale kwaliteit uitstralen met minimale impact op het milieu. Op het gebied van verpakkingsmateriaal houdt Grolsch zich daarom bezig met het ontwerpen van duurzame, lichtgewicht verpakkingen, het hergebruiken van flessen en het stimuleren van recycling. Grolsch fungeerde als pilot binnen SABMiller en is één van de eerste SABMiller-brouwerijen die overstapt op de lichtgewicht kroonkurken.

Beugelfles meest duurzame verpakking

Naast enkele concrete projecten op het gebied van verpakkingsoptimalisatie heeft Grolsch zich het afgelopen jaar ook beziggehouden met de levenscyclusanalyse (LCA) van haar verpakkingen. Daarbij is de milieubelasting van een aantal Grolsch verpakkingen gedetailleerd in kaart gebracht. Het hele productieproces - van grondstoffen, transport, opslag, koeling, water- en energieverbruik, CO2-uitstoot tot aan de eventuele terugkomst van retourflessen uit de markt en afvalstromen - is daarin meegenomen. Het onderzoek geeft aan op welke punten de meeste winst te behalen is qua milieubelasting. Bovendien komt de beugelfles uit het onderzoek naar voren als de meest duurzame verpakking! Op basis van de resultaten gaat Grolsch werken aan het ontwikkelen van nog duurzamere verpakkingen en productiemethoden.

Vier speerpunten

Om duurzaam en verantwoord te kunnen ondernemen maakt Grolsch gebruik van de duurzaamheidstrategie ‘Ten Priorities. One Future.’ van moederorganisatie SABMiller. Grolsch kiest hierbij voor vier speerpunten. Naast het besparen en hergebruiken van verpakkingen zet Grolsch zich ook in voor verantwoord alcoholgebruik, waterbesparing en –hergebruik, en het verminderen van het energieverbruik en de CO2-uitstoot. In de resultaten die Grolsch vandaag publiceerde zijn de ontwikkelingen van afgelopen jaar op alle vier de speerpunten te vinden.

Reageer

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Hertog Jan

Uit liefde voor bier
Meesterbrouwer Gerard van den Broek en zijn collega brouwers doen er alles aan om het perfecte bier te brouwen.

Meer reclames van Hertog Jan

Laatste reacties