Per 15 april gaat het inkopen van een 50 liter vat van € 115,27 naar € 121,58. Dat betekent een toename van maar liefst 5,5% in de bierprijs. Als reden geeft Heineken dat ze de prijsverhoging doorvoeren om een gezonde bedrijfsvoering te continueren in tijden van crisis. Vorig jaar werd de prijs ook al verhoogd met 6%. Toentertijd was de reden de duurdere grondstoffen.
Verhogingen bij andere brouwers zullen zeer waarschijnlijk snel volgen. Ervaring leert dat Grolsch en AB InBev ook snel met prijsverhogingen komen. Van Bavaria wordt een prijsverhoging verwacht tijdens de zomer.
Koninklijke Horeca Nederland
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft zo haar bedenkingen. De winst van Heineken nam namelijk toe met 8% tot 2,9 miljard euro en ook de dividenduitkering steeg met 7,3%.
In het kader van de Mededingingswet kan KHN als brancheorganisatie niet als collectief actie ondernemen tegen de aankondiging van het verhogen van de bierprijzen. Horecaondernemers die de aankondiging van de prijsverhoging hebben ontvangen, kunnen wel bezwaar maken. De KHN heeft op hun site voor horeca-ondernemers een aantal tips opgenomen om te onderhandelen.
Tips voor onderhandelingen bij prijsverhogingen
- Een goede voorbereiding is essentieel
- Verzamel alle contracten en overzichten
- Bepaal duidelijke en realistische doelen
- Houd het zakelijk
- Bepaal de onderhandelingspositie van uzelf en de brouwerij. Bedenk of de stijgingen voldoende zijn onderbouwd. Prijsstijgingen door de stijging van de productiekosten zijn logisch, maar dalen uw inkoopprijzen als de grondstofkosten dalen? Hoe staat dit in verhouding tot de economische crisis die niet aan uw deur voorbijgaat?
- Betaal alleen voor wat u afneemt
- Probeer tijdens de onderhandelingen per verschillende overeenkomst een afzonderlijk contract af te sluiten
- Over het restpakket kan ook worden onderhandeld
- Vergelijk de prijzen en onderhandel naar de juiste prijs (de maximale korting ligt vaak hoger dan u denkt)
- Vindt u het lastig om te onderhandelen? Laat het dan doen, in uw aanwezigheid, door iemand die u vertrouwt maar niet emotioneel verbonden is met het bedrijf of brouwer
- Probeer in ieder geval de (hectoliter)kortingen altijd in percentages te berekenen. Hierdoor groeit de korting namelijk in gelijk tempo mee bij prijsstijgingen
- Leg afspraken altijd contractueel en voor een bepaalde periode vast.
Bron onderhandeltips: KHN.