Met haar afstudeeronderzoek wilde Stevens erachter komen of de manier van adverteren invloed heeft op de bierconsumptie van vrouwen. Rosébier en merken als Jillz heeft ze in haar onderzoek achterwege gelaten, want: "Je kunt je afvragen in hoeverre dat nog als bier wordt gezien."
Advertenties
Om meer helderheid te krijgen heeft ze een serie advertenties ontwikkeld die zich nadrukkelijk op vrouwen richt. Uit het onderzoek bleek echter dat het niet uitmaakt dat reclames zich meer toespitsen op het vrouwelijke geslacht. De vrouwen in het onderzoek vonden het nog steeds moeilijk om zich in te leven. Blijkbaar zit het mannelijk imago van bier dieper dan alleen de manier waarop bier in advertenties wordt gepresenteerd.
Verschil in smaak
Stevens wijt dat aan het feit dat bier te bitter smaakt. Bierfabrikanten hebben hier onderzoek naar gedaan en komen om die reden ook met de typische vrouwelijke drankjes zoals Jillz en rosébier op de markt. Vrouwen houden nou eenmaal meer van zoetere smaken.
Advies voor de brouwerijen
Stevens adviseert de brouwerijen om vrouwen als actieve gebruikers van bier neer te zetten, door de vrouwen ook daadwerkelijk te laten drinken in de advertenties. Verder kunnen de brouwerijen de indruk wekken dat bier zoeter is dan in werkelijkheid door gekozen bewoordingen en de omgeving.
Lees hier het interview met Jelske Stevens.