Horecaondernemers in Nijmegen vinden het 'schandalig' dat biermerk Bavaria gratis blikjes alcoholvrij bier heeft uitgedeeld aan vierdaagselopers.
Bavaria heeft ter promotie van haar 0.0% bier (pils, witbier, radler, enz) gratis bier uitgedeeld aan vierdaagse lopers in Nijmegen. De blikjes bier werden massaal aangepakt door de deelnemers van de Nijmeegse Vierdaagse.
Door de actie van Bavaria zou de omzet van horeca aan de Waalkade in Nijmegen negatief beïnvloed zijn.
Lees ook
Vierdaagse organisatie: Niet de bedoeling
De organisatie van de Vierdaagsefeesten reageert kritisch. "Dit is niet de bedoeling. Bavaria mag niet in de buurt van andere horeca staan", zegt directeur Teddy Vrijmoet. "We gaan een vriendelijk doch dringend gesprek aan, zodat dit niet meer voor komt."
Ondernemers hebben aan het begin van de woensdagmiddag contact opgenomen met Bavaria, omdat de blikjes rotzooi veroorzaakten. Het team dat de blikjes uitdeelt, is in de loop van de middag ook gaan opruimen.
Standplaatsen
Ondernemer Maarten van Doorn van Dock 17 vond de rotzooi niet het enige probleem. "Als de lopers al wat te drinken hebben gekregen, gaan ze dat 10 meter verder niet nog eens kopen." Carin Denies van een snackwagen: "Het is prima dat er gratis spullen wordt uitgedeeld, maar doe dat ergens in een veld, niet vlak voor de plek waar horeca hun duurbetaalde standplaatsen proberen terug te verdienen."