PINT wil minimumprijs voor bier in supermarkt

26 april 2012 om 18:29
Opmerkelijk

PINT wil een einde maken aan het stunten met bierprijzen door supermarkten een een minimumprijs invoeren.

Op de website van PINT, volgens eigen zeggen "de enige onafhankelijke vertegenwoordiger van de Nederlandse bierconsument", staat het volgende bericht:

Je hoeft maar een supermarkt binnen te lopen en de kortingen op de kratjes bier vliegen je om de oren. Kortingen tussen 20% en 50% zijn eerder regel dan uitzondering. Vooral grote supermarktketens maken zich hier schuldig aan. Zij gebruiken bier als lokmiddel om klanten binnen te halen. Daarbij gebruiken zij het principe dat er op bier in principe niets verdient hoeft te worden, het mag zelfs beneden de inkoopprijs aan de man worden gebracht om maar mensen binnen te krijgen en te verleiden om ook andere winstgevende producten te kopen.

Jeroen Carol-Visser, voorzitter van PINT: "Bier is een kwaliteitsproduct. Door het stunten met bierprijzen wordt de kwaliteit en variëteit volledig ondergeschikt gemaakt aan de kwantiteit. Supermarkten en de vooral grote pilsbrouwerijen houden elkaar in een wurggreep. Wij zijn een voorstander van een verbod op verkoop van alcoholhoudende dranken beneden de inkoopprijs of productieprijs of tegen een zo lage prijs dat horeca, slijterijen en kleine brouwerijen in een onmogelijke positie worden gebracht."

Een neveneffect van het stunten met bierprijzen is dat het "binge drinking" en comazuipen door jongeren makkelijker maakt, want het is immers goedkoop. Jeroen Carol-Visser: 'Voordat de anti-alcohol-lobby met ons idee op de loop gaat, wijs ik er op dat het niet onze bedoeling is dat deze maatregel de portemonnee van de overheid gaat spekken door middel van accijnsverhogingen. Wij streven naar een liberale markt met de broodnodige  bescherming van de onderkant van de markt. Net zoals in Engeland het geval is."

Aan die onderkant zitten ook de horeca, slijterijen en kleine brouwerijen. Zo zijn de prijzen die brouwerijen rekenen aan horeca en supermarkten in de afgelopen decennia scheefgegroeid. De horeca betaalt soms wel tweemaal zoveel als de supermarkt voor hetzelfde bier. Slijterijen worden weggeconcurreerd en kleine brouwerijen krijgen amper schapruimte in de supermarkt, er wordt alleen naar de prijs gekeken en niet naar kwaliteit van het product.

Hoeveel moet die minimumprijs dan zijn? Jeroen Carol-Visser: 'Dat is natuurlijk een lastige vraag, waar niet zo één, twee, drie een antwoord op te geven is. Voor een kratje bier betaal je in de supermarkt tussen de € 11,00 en € 15,00. Dan praat je over een prijs tussen de € 1,50 en € 2,00 per liter. Let wel, dit zijn de prijzen voordat de supermarkten beginnen te stunten. Een minimumprijs van € 1,50 per liter lijkt dus acceptabel.'

Waarom PINT zich de enige onafhankelijke vertenwoordiger van de Nederlandse biercosument durft te noemen is ons niet geheel duidelijk.  Want de voorzitter van PINT wil dat de Nederlandse consument meer voor zijn bier gaan betalen. Snap jij dat?

Reageer

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Heineken

Rugby Cup
Heineken maakt een mooie en vrolijke reclame over de sport Rugby!

Meer reclames van Heineken

Laatste reacties