Heineken kan de fabrikant van het Aziatische Tiger Beer, Asia Pacific Breweries (APB) overnemen. Daarmee zet de bierbrouwer een grote stap in de belangrijke Aziatische markt. APB heeft brouwerijen in veertien landen. Het maakt onder meer Bintang in Indonesië en Anchor in China, Zuid-Oost-Azië en Sri Lanka.
Heineken had zich door verscheidene strategische overeenkomsten de afgelopen weken al bijna verzekerd van een positieve uitkomst. Heineken had al ruim 46 procent in handen van APB en kocht deze week de 8,6 procent van Kindest Place. Om APB over te nemen, heeft de bierbrouwer het aandelenpakket van het Singaporese Fraser & Neave nodig. De aandeelhouders van Fraser & Neave hebben vanochtend toestemming gegeven om het 40-procentsbelang in APB te verkopen aan Heineken.
Het bod van Heineken op APB bedraagt 53 Singaporese dollar per aandeel, wat neerkomt op 3,6 miljard euro. Dit is 0,3 miljard euro meer dan Heineken oorspronkelijk had geboden.