Hogere bierverkoop maar lagere omzet voor Heineken
24 april 2014 om 11:58
Heineken heeft in het eerste kwartaal van 2014 een iets hogere bierverkoop gerealiseerd dan vorig jaar. De omzet daalde echter door negatieve wisselkoerseffecten.
Heineken verkocht in het eerste kwartaal van 2014 ruim 1 procent meer bier dan in het eerste kwartaal van 2013. Dit is positief nieuws na de bekendmaking van de jaarcijfers van 2013, waaruit bleek dat de winst van Heineken was gehalveerd.
Toch een lagere omzet
Ondanks dat er meer bier is verkocht, is de totale omzet toch gezakt met bijna 3 procent. Dit is te wijten aan negatieve wisselkoerseffecten. Zouden deze constant zijn geweest, dan was er wel sprake geweest van een omzetstijging. Wel heeft Heineken bekend gemaakt dat de winst hoger is dan vorig jaar.
Stijgende bierverkoop in West-Europa
Meer positief nieuws is dat de verkoop van Heineken in West-Europa is gestegen met ruim 2 procent. De afgelopen twee jaar bleven de biervolumes in West-Europa steeds dalen.
Lees ook
Vooral in Frankrijk, Spanje, Ierland, België en in ons eigen land werd er meer Heineken getapt. De Italianen en de Zwitsers gaven de voorkeur aan ander bier.
Heineken in de rest van de wereld
In Noord- en Zuid-Amerika verkocht Heineken 2,6 procent meer bier, vooral in Mexico en Brazilië werd aan het begin van het jaar veel Heineken verkocht.
Door de hoge belastingverhogingen in Rusland is de verkoop in Midden- en Oost-Europa gedaald met maar liefst 5,1 procent.
De grootste stijging had Heineken in Afrika en het Midden-Oosten. Daar was een stijging in de bierverkoop van bijna 9 procent.