Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Heineken Brouwerij | Bierbrouwerij in Zoeterwoude

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Heineken

Heineken is een bierbrouwerij uit Zoeterwoude (Nederland) die is opgericht in 1864. Deze brouwerij heeft 78 bieren in het assortiment.

Heineken Brouwerij
Heineken 0.0 blik en fles
Heineken logo

Gegevens brouwerij

Voorzieningen brouwerij

  • Ketels te huur

  • Proeflokaal

  • Restaurant

  • Rondleiding

  • Winkel

Brouwerijen die vallen onder Heineken


Biermerken van Heineken

Heineken heeft in totaal 78 bieren in het portfolio die worden gebrouwen door verschillende bierbrouwerijen.

Voeg nu een bier toe van Heineken!
  • Heineken Pilsener - Pils - 5%

    Heineken Pilsener heeft een mild bittere smaak en is makkelijk doordrinkbaar. Heineken pils bevat 5% alcohol en heeft wereldwijd veel liefhebbers. Het bier dat voor het eerst in Amsterdam werd gebrouwen heeft dankzij de smaak, het Heineken A-gist en de geweldige marketing de wereld verovert.  Het succes van Heineken is gebaseerd op pure, natuurlijke ingrediënten: gemoute gerst, water, hop en een kleine, maar belangrijke toevoeging, de zogenaamde A-gist. Heinekens unieke A-gist is verantwoordelijk voor de rijke, uitgebalanceerde smaak en subtiele fruittonen die elk glas Heineken al sinds de 19e eeuw kenmerken. 

  • Amstel Pilsener - Pils - 5%

    In Amstel proef je de pure, ongecompliceerde natuur: gerst, mout, hop en klaterfris water. Het resultaat? Een eindvergist, mild-bitter biertje, met een spontaan karakter. 

  • Desperados - Biermix - 5,9%

    Desperados is een Tequila bier dat wordt gebrouwen door Heineken. Het is een zomers bier met een frisse, licht zoetige smaak.

  • Heineken 0.0 - Pils - 0%

    Na ruim twee jaar brouwen en proeven zijn de meesterbrouwers tot de meest optimale smaak gekomen voor deze alcoholvrije variant. Heineken 0.0 is verfrissend met de karakteristieke fruitige tonen van de Heineken A-gist en een zacht moutige body. 

  • Sol - Lager - 4,5%

    Sol is een doordrinkbaar Mexicaans bier. Van dit bier geniet je het meest tijdens een warme dag bij een barbecue, op het terras of in het park.  

  • Amstel Radler 0.0% - Biermix - 0%

    Amstel Radler 0.0%  is een verfrissende mix van Amstel 0.0% bier en sprankelend citroenwater. Amstel Radler 0.0% is een geheel alcoholvrij bier en wordt gebrouwen zonder kunstmatige toevoegingen.

  • Amstel Bright - Blond - 5%

    Amstel Bright heeft een frisse en zoete smaak. Het bier smaakt het lekkerst op een mooie warme zomerdag in de zon. Ben je op zoek naar dit heerlijke verfrissende bier? Bestel het eenvoudig op bol.com.

  • Amstel Radler - Biermix - 2%

    Amstel Radler is een verfrissende mix van Amstel bier en sprankelend citroenwater. Met maar 2% alcohol is het een licht bier en makkelijk te drinken.

Alken-Maes Brouwerij is onderdeel van Heineken. Deze brouwerij brouwt bieren die binnen het portfolio van Heineken vallen.

Voeg nu een bier toe van Alken-Maes Brouwerij!

Niet meer gebrouwen

Achtergrond informatie

Afkomst familie Heineken

De protestantse familie Heineken was afkomstig uit het Noordduitse Bremen, van waaruit twee zoons rond 1750 naar Nederland vertrokken om een theologische opleiding te volgen. Een van hen, Nicolaas, werd ten slotte hoogleraar in de wijsbegeerte in Deventer. De ander, Diedericus, vestigde zich als predikant in Elburg. Een zoon van deze Diedericus, Gerard, vertrok aan het eind van de achttiende eeuw naar Amsterdam, waar hij een goed lopend exportbedrijf van boter en kaas stichtte. Deze Gerard was de grootvader van de grondlegger van het Heineken merk: Gerard Adriaan Heineken. 

Gerard Adriaan Heineken

In 1592 stichtte Weijntgen Elberts, weduwe van een brouwer, in Amsterdam Bierbrouwerij Den Hoyberch en groeide uit tot een van de grootste van Holland. De brouwerij (toen nog gelegen aan de Nieuwe Zijds Voorburgwal) was duidelijk op haar retour toen in 1863 de 22-jarige ondernemer Gerard Adriaan Heineken zijn familie ervan wist te overtuigen dat het bierbrouwen een grote toekomst had. Gerard Adriaan kocht, zelf geen enkele ervaring in het brouwersvak, voor ruim 80 duizend gulden de bekende Amsterdamse brouwerij. In de visie van Gerard Adriaan moest de Stoombierbrouwerij de Hooijberg van de Firma Heineken & Co een zeer rendabele onderneming worden door goede en constante kwaliteit te leveren en door te exporteren.

Engels ale

Hij richtte dit bedrijf toen in voor de productie van het bovengistende Engelse ale bier. Dit bier was in de eerste plaats bedoeld voor de export, maar hiermee werd weinig succes behaald. Daar de binnenlandse afzet boven verwachting was werden er toch goede resultaten geboekt. De Hooiberg moest echter in 1865 uit kijken naar een nieuwe vestiging omdat Nieuwe Zijds Voorburgwal gedempt zou worden.

Maak van een nood een deugd

Heineken ging, in verband met de verplaatsing en daarmee opdoemende mogelijkheden tot uitbreiding, zich richten op de Duitse methoden van bierbereiding. Hij deed dit waarschijnlijk onder invloed van de successen van het 'Beijersche bier' in ons land.

De gloednieuwe brouwerij, geopend in 1867, produceerde aanvankelijk nog Ale maar al na een half jaar reisde Heinekens' procuratiehouder naar verschillende Duitse steden om er brouwerijen en machinefabrieken te bezoeken voor de verdere inrichting van de onderneming.

Aan de Stadhouderskade

De eerste Heineken brouwerij bevond zich aan de Stadhouderskade 87 in Amsterdam. Deze locatie diende tussen 1867 en 1988 als brouwlocatie. Bezoek de pagina over Heineken aan de Stadhouderskade voor meer informatie. Een deel van het enorme brouwerijterrein van destijds wordt immer nog gebruikt door Heineken. In 2001 werd op deze plek de Heineken Experience geopend. 

Heineken Experience

Met een brouwmeester terug naar Amsterdam

De procuratiehouder contracteerde er ook de 22 jarige Duitse brouwmeester Wilhelm Feltmann jr., die in de Nederlandse brouwwereld een belangrijke rol als stimulator van vernieuwingen zou spelen. Na zijn middelbare schoolopleiding heeft hij enige tijd rondgetrokken om zich bij diverse brouwerijen in ondermeer Silezië, Bohemen en Frankfurt am Main verder te bekwamen. Tijdens een rondreis namens Heineken raakte hij goed bekend met onder andere Gabriël Sedlmayer, de brouwer uit München en innovator op het gebied van de bierbereiding.

Heineken A-gist

In het eigen laboratorium slaagde een leerling van Louis Pasteur, Dr. Elion, er in 1886 als eerste in Nederland in om een eigen reincultuur af te scheiden, de zo karakteristieke zuivere A-gist.

Deze gistsoort van uitzonderlijke kwaliteit wordt tot op de dag van vandaag overal ter wereld gebruikt voor het brouwen van Nederlands bekendste biermerk.

De ervaringen op de in de zomer van 1869 gehouden tentoonstelling in het Paleis voor Volksvlijt zijn voor Heineken mogelijk het beslissende argument geweest om over te schakelen op de productie van ondergistend bier.

Dat dit idee al langer leefde blijkt wel uit het aantrekken van Feltmann en dat er al geëxperimenteerd is met de vervaardiging van enkele ondergistende soorten zoals het Dortmunder. Een jaar later werden - zeer vooruitstrevend - de eerste koelmachines geïnstalleerd. De naam veranderde in Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij (HBM).

Vanaf begin 1870 ging Heineken & Co onder leiding van Feltmann en met personeel dat voor de helft uit Duitsers bestond, over op de productie van Beiers bier. Het eerste jaar kon het bedrijf daarbij profiteren van het uitbreken van de Frans-Duitse oorlog, die de export van bier uit Duitsland enige tijd ernstig belemmerde.

Samenwerking

Naar aanleiding van plannen van de Rotterdamse Brouwerij d'Oranjeboom om ondergistend te gaan brouwen, deed Heineken aan directeur mr. W. Baartz het voorstel om samen te gaan werken. Baartz accepteerde dit voorstel en vervolgens werd er een nv opgericht, waarin Heineken-Amsterdam werd ondergebracht. In 1871 startte de combinatie met het verwezenlijken van een nieuwe brouwerij in Rotterdam.

De statuten van Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij nv ontvingen begin 1873 koninklijke goedkeuring. De nv had een aandelenkapitaal van f 1.200.000, dat was verdeeld in 240 aandelen van f 5000. G.A. Heineken en W. Baartz kregen hiervan respectievelijk 166 en 20 aandelen. Heineken-Rotterdam, waar dus eveneens laaggistend werd gebrouwen, startte in het voorjaar van 1874.

Financiering en ondernemingsvorm

Uit het voorgaande zal duidelijk zijn geworden dat de introductie van de ondergistende methode niet alleen wat techniek betrof veranderingen in de brouwnijverheid bracht, maar dat de nieuwe werkwijze ook op financieel gebied de nodige gevolgen had. Geen enkele traditioneel bovengistend werkende brouwerij in Nederland had in de jaren zeventig een kapitaal van meer dan f 100.000. De nieuwe 'Beijersche' brouwerijen startten vaak met investeringen van meer dan een half miljoen. Deze bedragen had men vooral nodig voor de aankoop van stoommachines, koelinstallaties en het bouwen van grote opslagkelders.

Voor de financiering werd vooral bij de grotere bedrijven vaak, maar niet altijd, gekozen voor de nv-vorm. Na de Koninklijke Nederlandsche Beijersch Bierbrouwerij en de hbm volgden ondermeer in 1882 de in Den Haag gevestigde Zuid-Hollandsche Bierbrouwerij (zhb), terwijl acht jaar later ook de Amstelbrouwerij een nv werd met een kapitaal van f 1.200.000. Van de ongeveer 540 brouwerijen die er in 1890 in Nederland waren, hadden er tien de nv-vorm.

Lees ook

Verovering van de wereld

Heineken bruin flesjeDe goede kwaliteit van het bier en het scherpe zakelijke instinct van Heineken deden het bedrijf groeien als kool. In de loop der jaren werden vele brouwerijen (waaronder De Sleutel en Van Vollenhoven) overgenomen en exportmarkten ontgonnen.

Eind jaren twintig van de twintigste eeuw begon Heineken op grote schaal met de export van haar bier. Het Verre Oosten viel in de jaren dertig voor de Hollandse drank. Na de drooglegging van de Verenigde Staten veroverde Heineken ook dit land (Bij de internationale ontwikkeling van Heineken speelde de export naar de "States" een belangrijke rol. Heineken was in 1933 de eerste brouwerij, direct na de opheffing van de Drooglegging, die naar dit land weer bier exporteerde. Snel werd Heineken het grootste importbier van de Verenigde Staten). De export naar de Afrikaanse markt werd in samenwerking met het lokale bedrijfsleven opgezet in de jaren veertig en vijftig.

Alfred Henry (Freddy) Heineken (1923-2002) heeft Heineken als brouwerij en internationaal biermerk uitgebouwd. Hij was de kleinzoon van Heineken oprichter Gerard Adriaan Heineken. Freddy kwam op zijn achttiende in dienst van Heineken (in 1941). De directie van Heineken was niet bijzonder over hem te spreken en hij werd als verkoopmanager naar de VS gestuurd, waar hij veel kennis over marketing en reclametechnieken opdeed. 

Op het moment dat Alfred in dienst trad was het bedrijf niet meer in het bezit van de familie Heineken. In 1948 keerde Freddy terug naar Nederland en in 1954 kocht hij aandelen terug waardoor de familie weer een meerderheid van de aandelen van de onderneming in bezit kreeg. Om de zeggenschap over de onderneming bij de gewenste vergroting van het kapitaal te behouden, richtte hij vervolgens Heineken Holding op, die net iets meer dan 50% van de aandelen Heineken bezat terwijl hijzelf weer een meerderheid van de aandelen Heineken Holding aanhield.

In 1971 werd Freddy Heineken voorzitter van de Raad van Bestuur en in deze functie zorgde hij voor een flinke internationale expansie van het Nederlandse bierimperium. Toen hij 1989 terugtrad, was Heineken uitgegroeid tot een wereldwijd bekend en succesvol biermerk.

Weetje: Wist je dat de letters 'e' in het logo van Heineken door Alfred Heineken zelf een stukje naar achter zijn gedraaid? Dat zorgde voor een 'lachende e' en zo voor een vriendelijke uitstraling.

Fusie met Amstel

Eind 1958 werd in Den Bosch een nieuwe brouwerij geopend. Daar wordt tegenwoordig hoofdzakelijk het donkere exportbier, blikbier, Wieckse en Desperados geproduceerd. In 1968 kwam de fusie met Amstel, tot dan toe de grootste concurrent, tot stand. Ten tijde van de fusie met Heineken was Amstel bier in 120 landen over de hele wereld verspreid te koop.

Merken van Heineken

Er vallen meerdere biermerken onder Heineken. Bijvoorbeeld Amstel, Brand, Wieckse, Jillz en Strongbow zijn eigendom van de Nederlandse brouwerij. Inmiddels is Heineken in meer dan 170 landen verkrijgbaar. Het is een van de grootste brouwers ter wereld, met ruim 130 brouwerijen in meer dan 70 landen. De belangrijkste internationale merken zijn Heineken en Amstel.

Biermerken van Heineken

Nieuw brouwerij-complex in Zoeterwoude

Na de fusie opende men in 1975 een gigantisch groot nieuw brouwerij-complex in Zoeterwoude, waar ook het hoofdkantoor is ondergebracht. Per jaar wordt daar ruim een miljard liter bier gebrouwen. Om de enorme omvang ervan te illustreren een paar cijfers. In de bottelarij worden per uur ruim 500.000 flesjes schoongemaakt, afgevuld, gesloten, geëtiketteerd en verpakt, waarbij er na iedere handeling controle plaatsvindt. 

De belastinginspecteur heeft een eigen kantoor in het complex en int er miljoenen aan accijnzen per week. Bij Heineken Zoeterwoude werken ruim 2000 mensen. Na de sluiting van de Amsterdamse Amstel Brouwerij in 1980 vindt de productie van het bier van dit merk plaats bij de brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch (6 miljoen hectoliter). Hoewel beide biermerken uit dezelfde brouwerijen komen, worden beide volgens de eigen receptuur gebrouwen en is er dus een verschil in smaak.

De uitbouw ging in de loop der jaren gestaag door. Vanaf de jaren zeventig bouwde het concern aan de uitbouw van de Europese- en Latijns Amerikaanse markt door middel van meerderheidsbelangen in enkele bekende brouwerijen Een verdere expansie verwacht Heineken de komende Jaren in Oost-Europa en Azië. Ook in Nederland heeft Heineken zich in die jaren op het overnamepad begeven en tot het concern behoren nu ook Brouwerij de Ridder in Maastricht (1982 ) en Brand Bierbrouwerij BV in Wijlre (1989).

Heineken neemt Scottish & Newcastle over

De Britse bierbrouwer Scottish & Newcastle (S&N) stemt in 2008 in met een overname door de branchegenoten Heineken en het Deense Carlsberg. Heineken en Carlsberg bieden 800 pence per aandeel in contanten, ofwel 7,8 miljard Britse pond (10,4 miljard euro). Na de overname van Scottish & Newcastle met o.a. de Belgische Brouwerij Alken-Maes (2008) wordt de Fransman Pascal Gilet de nieuwe topman van Heineken-dochter Brouwerij Alken-Maes.

Overnames door Heineken

Heineken heeft 30 overnames gedaan. De eerste overname door Heineken werd gedaan in 1864 (Bierbrouwerij De Hooiberg) en de laatste in 2012 (Cidrerie Stassen). Bekijk hieronder de lijst met alle overnames door Heineken.

Heineken in het nieuws

  • Nederlands bier tijdens de world beer awards 2020

    World Beer Awards 2020: Nederlandse bieren in de prijzen

    Nederlandse brouwerijen zijn met verschillende speciaalbieren in de prijzen gevallen tijdens de World Beer Awards 2020. Ook dit jaar scoorden verschillende Nederlandse bieren een gouden medaille. 

  • Heineken flesje voor de Peruviaanse vlag

    Heineken betreedt Peruviaanse biermarkt

    Heineken heeft aangekondigd dat het de Peruviaanse biermarkt gaat betreden met de overname van het lokale biermerk Tres Cruces. Heineken streeft ernaar om een divers portfolio neer te zetten met lokale bieren aangevuld met toonaangevende internationale merken. 

  • Willem van Waesberghe van Heineken en Peter Rouwen van Brouwerij Noordt in de brouwerij

    Heineken en Brouwerij Noordt gaan samenwerking aan

    Brouwerij Noordt uit Rotterdam en Heineken gaan een samenwerking aan. Noordt gaat onder andere helpen met het opzetten van een Brew Pub en de brouwerijen gaan samen op kleine schaal bieren ontwikkelen.

Deel deze pagina over Heineken via: