Heineken heeft gisteren haar jaarcijfers over 2013 bekend gemaakt. En zoals al was verwacht, bleek dat er sprake was van een sterke winstdaling: de winst is ten opzichte van 2012 zelfs gehalveerd.
Winst Heineken gehalveerd
Gisteren maakte Heineken haar jaarcijfers van 2013 bekend. De derde brouwer van de wereld, na AB InBev en SABMiller, heeft te maken met een flinke winstdaling. De winst is gedaald van 2,91 miljard euro naar 1,36 miljard euro. De omzet van het bedrijf is overigens wel gestegen. Dit komt mede doordat Heineken vorig jaar een meevaller had van bijna 1,5 miljard euro, doordat ze Asia Pacific Breweries hebben overgenomen.
Lees ook
Merk Heineken minder populair
Het merk Heineken, dat wereldwijd toch als een premiummerk wordt gezien, ging erop achteruit. Er werd vorig jaar maar liefst één miljoen hectoliter minder verkocht. Vooral in de Verenigde Staten en Vietnam werd er minder Heineken gedronken. De ontwikkelingen in Mexico, Vietnam en Nigeria zullen scherp in de gaten worden gehouden, omdat dat relatief belangrijke markten zijn, aldus topman Jean-François van Boxmeer.
Heineken wereldwijd
De brouwer verwacht dat de Europese bierconsumptie in 2014 zal blijven afnemen. Maar in opkomende markten zoals Afrika, het Midden-Oosten, Azië en Latijns-Amerika daarentegen, verwachten ze in het aankomende jaar meer bier te verkopen.
Ab InBev grote winnaar
Budweiser, het Amerikaanse merk van AB InBev, heeft het vorig jaar wel heel goed gedaan. Sinds de overname van Anheuser-Busch in 2009, wordt Budweiser internationaal steeds meer gedronken. In 2012 werd meer dan 20 miljoen hectoliter verkocht. Ook in 2013 groeit dit cijfer, want in het eerste halfjaar van 2013 was er sprake van een internationale groei met meer dan 7 procent. AB InBev publiceert haar jaarcijfers op woensdag 26 februari.