Bierverkoop in Azië en Europa afgenomen
SABMiller, het moederbedrijf van Grolsch, heeft in het tweede kwartaal minder bier verkocht dan een jaar eerder. Vooral in Azië was de verkoop van bier minder, het daalde in het tweede kwartaal met 3 procent. Ook in Europa nam het volume af met 2 procent. Dit bleek uit de halfjaarcijfers. Het is een tegenvaller na het eerste halfjaar, waarin SABMiller juist meer bier verkocht.
Meer omzet door hogere bierprijs
Ondanks de afnemende bierverkoop in Azië en Europa, heeft SABMiller in het eerste halfjaar vijf procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. De inkomsten namen vooral toe doordat de bierbrouwer zijn prijzen verhoogde.
Dreigende overname door Ab InBev
SABMiller wordt nu genoemd als mogelijke overnameprooi voor AB InBev, het grootste brouwerijconcern ter wereld. SABMiller doet wat er mogelijk is om uit de klauwen van deze megabrouwer te blijven. Zo hebben ze een poging gedaan om Heineken over te nemen, dit is echter jammerlijk mislukt.