Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Helft consumenten: geen verschil tussen pils en 0.0

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Helft consumenten proeft geen verschil tussen pils en 0.0

14 september 2018 om 10:31

De helft van de consumenten proeft blind geen verschil tussen pils en 0,0%. Dit blijkt uit een blinde smaaktest die bierbrouwer AB InBev gisteren hield in Den Haag.

Jupiler Blind Tasting installatie
Jupiler 0.0
Dommelsch 0.0 logo

Global Beer Responsible Day

De smaaktest laat volgens AB InBev zien dat 0,0% een smaakvol en volwaardig alternatief is voor pils. AB InBev voerde de smaaktest uit in het kader van ‘Global Beer Responsible Day’, met als doel alcoholvrij bier extra te promoten en met consumenten in gesprek te gaan over verantwoord drinken.

100 consumenten

AB InBev De smaaktest werd gisterenmiddag uitgevoerd onder bijna 100 consumenten bij Hoender en Hop op de Grote Markt in Den Haag. AB InBev bracht hiervoor de ‘Jupiler Blind Tasting installatie’ naar Den Haag.

Consumenten ontvingen een proefglaasje met Jupiler 0,0% of Jupiler Pils, waarna ze werd gevraagd aan te geven welk bier ze proefden. De helft van de consumenten wist correct aan te geven welk bier in hun proefglaasje zat als ze een proefglaasje pils aangereikt kregen.

Lees ook

Niet representatief

Het onderzoek lijkt ons niet representatief voor bierliefhebbers en de conclusie in de titel lijkt ons wat snel getrokken. Als je een steekproef houdt onder 100 consumenten waarvan de helft wellicht nooit bier heeft gedronken is het voor die groep lastig om pils of alcoholvrij bier te onderscheiden. 

Ook lijkt de stelling 'proeft geen verschil tussen pils en 0.0' niet bewezen met deze onderzoeksopzet, aangezien consumenten slechts één drankje kregen en dus geen referentiekader hebben.

AB InBev benadrukt in een reactie dat de blinde smaaktest geen representatief onderzoek is, maar vooral als een middel om met consumenten in gesprek te gaan over verantwoord drinken.

Verantwoord drinken

Woordvoerder Wilco Heiwegen: "We vinden het onze verantwoordelijkheid om verantwoord drinken zoveel mogelijk te stimuleren. Daarom investeren we in het promoten van 0,0% bier. Onze wereldwijde doelstelling is dat in 2025 20% van het door ons verkochte bier alcoholvrij of laagalcoholhoudend is. We zijn aangenaam verrast door de positieve reacties van de deelnemers aan de smaaktest. Consumenten gaven aan nu ‘vaker voor 0,0% te zullen kiezen’ en ‘verrast te zijn door de goede smaak’. Onze Jupiler 0,0%, maar ook onze andere 0,0% bieren zoals Dommelsch 0.0, zijn echt een volwaardig en smaakvol alternatief voor pils."

Cookie instellingen