Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Bier proef je met je hoofd, niet met je tong

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Bier proef je met je hoofd, niet met je tong

07 november 2013 om 14:01

Euro Shopper pils door laten gaan voor Hertog Jan, is dat mogelijk? Uit onderzoek blijkt dat het kan. De verwachting van smaak heeft veel invloed of je iets wel of niet lekker vindt, ongeacht het merk.

Bier proef je met je hoofd, niet met je tong

Euroshopper of Hertog Jan?

De meeste mensen halen hun neus op voor een flesje Euro Shopper pils of Pitt bier. Dus wanneer jij met die merkloze gele kratten aan komt zetten, maak je niemand blij. Geheel onterecht, want uit meerdere blinde bierproeverijen blijkt dat men de grootste moeite heeft om hun favoriete A-merk te herkennen. Maar zodra je pils met fles en al op tafel zet, zullen mensen gaan mokken dat je hun favoriete A-merk niet hebt ingekocht.

Maar smaak zit tussen je oren.

We letten niet alleen op de smaak van bier, maar kijken ook naar de verpakking en de flitsende marketingcampagnes. De verwachting van smaak heeft dus veel invloed op wat we wel of niet lekker vinden. Om Euro Shopper pils door te laten gaan voor een A-merk pils, heb je niet meer nodig dan wat lege flesjes van dit A-merk en een trechter! En dit wordt bewezen door onderzoek!

Bier met balsamicoazijn is lekkerder

Drie onderzoekers van onder andere de Columbia University hebben gekeken in hoeverre de verwachting van smaak invloed heeft op de uiteindelijke keuze voor een pilsje. Om dit te testen werd er aan drie groepen proefkonijnen twee kleine glaasjes bier aangeboden. In het ene glas zat regulier pils, zonder toevoegingen. Het tweede glas zat hetzelfde bier, aangelengd met balsamicoazijn.

Lees ook

Proefpersonen proeven bier

Om een duidelijk resultaat te krijgen hebben de onderzoekers op drie groepen getest.

  • Groep 1:  wist niet wat er in de glazen zat. Zij kozen bijna allemaal voor het bier met balsamicoazijn.
  • Groep 2:  wist wel wat er in de glazen zat. De meesten verafschuwden het bier met de balsamicoazijn.
  • Groep 3: werd pas geïnformeerd wat er in de glazen zat toen ze het bier op hadden. En wat bleek? Deze proefpersonen vonden het bier met azijn even lekker als groep 1.

Verwachting beïnvloedt dus absoluut onze smaak!

Tweede experiment

In het tweede experiment werd dit helemaal duidelijk. Hetzelfde bier werd voor twee andere testgroepen ingeschonken.

  • Groep 1: wist wat er in de glazen zat.
  • Groep 2: werd pas geïnformeerd na het drinken.

Na de test mochten alle proefpersonen een groot glas normaal bier leegdrinken. Op tafel stond ook een flesje balsamicoazijn. En ja: de mensen uit groep 1 liet het flesje ongeopend staan, terwijl groep 2 allemaal een scheut balsamicoazijn toevoegden aan hun glas bier!

Conclusie van het smaakonderzoek

Wanneer we verwachten dat iets wel of niet lekker is, zal dit van grote invloed zijn op onze smaak. Het imago van een merk bier is dus erg belangrijk. En wil je wat euro's besparen maar je vrienden niet voor het hoofd stoten, dan zul je toch wat moeten overgieten. Of gewoon de etiketten eraf stomen.

Cookie instellingen