Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Biertest van de Telegraaf

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Biertest van de Telegraaf

12 juni 2006 om 10:03

Recentelijk heeft de Telegraaf een biertest gedaan. De smaak van diverse biermerken werd getest door een aantal studenten.

biertest Telegraaf

Lees ook

De bierproducenten draaien op volle toeren: tijdens de wereldkampioenschappen voetbal wordt menig liter weggedronken. Maar met welk biertje in de hand kijk je het lekkerst naar Oranje? Een huis vol studenten, goed voor een wekelijkse bierconsumptie van vijftien kratten, testte blind tien verschillende merken. De commentaren waren verre van mals.

Nee, aan het eind van de avond komen er niet enkel klinkende volzinnen over de lippen van onze proefpersonen. Welluidende boeren overstijgen het dakterras van studentenhuis Orestes en dalen neer in de straten van het chique Amsterdam Oud-Zuid. "žSorry"ž, excuseert een van onze proefpersonen zich, "žvan slechte biertjes moet ik nu eenmaal boeren."ž

En de biertjes zíjn slecht, menen onze proefpersonen. Vooral het huismerk van Albert Heijn moet het ontgelden: "žronduit smerig" en "žecht niet lekker" zijn nog de meest beschaafde commentaren. "žHier kun je mee aankomen bij je schoonouders. Als je ze niet mag", zegt Alexander.

Misschien moet het AH-bier voortaan worden geschonken op plaatsen waar te veel wordt ingenomen: "žHiermee ontmoedig je namelijk bier drinken", stelt Lesley. Er is simpelweg niemand die dit gerstenat op prijs stelt. Dat resulteert in een zware onvoldoende: een 3,7 voor de smaak. Omdat het uiterlijk wel door de beugel kan (een zesje), komt het eindcijfer net boven de vier uit.

Albert Heijn reageert teleurgesteld op het testresultaat, maar stelt dat smaken altijd blijven verschilen: "žUit de verkoop mogen we concluderen dat ons bier een grote schare trouwe klanten heeft", stelt een woordvoerder.

Ranzig

Heineken heeft wellicht nog meer fans dan AH, maar in onze test doet Neerlands bekendste bier het nauwelijks beter. Er zijn veel klachten over de ’ranzige’ nasmaak. Als enige biertje uit deze test scoort Heineken een onvoldoende op het punt uiterlijk, een 5,3. Het cijfer voor smaak is met een 4,4 nog slechter. Let wel: we hebben het hier over het duurste biertje uit de vergelijking. Slechts één van de proefpersonen loopt niet gillend weg van dit bier: "žHet is geen beste", zegt Patrick, "žmaar doe mij er nog maar een."

Finkbräu, het goedkoopste bier van de Lidl, krijgt evenmin veel handen op elkaar. Het is ’bagger’, ’goedkope troep’ en ’heel erg ranzig’. Alleen Annemieke vindt het biertje ’redelijk wegdrinken’. Opmerkelijk: Euroshopper, het goedkoopste merk van Albert Heijn en het voordeligste bier uit de vergelijking, doet het beter dan het AH-huismerk. "žIn eerste instantie is het lekker bier", meent Joost, "žmaar na een paar slokken smaakt het ranzig." Anderen vinden het vooral smakeloos en laf. "žHier word ik niet vrolijk van", zegt Mathijs. "žZelfs ijskoud nog een straf om te drinken."

Een ander lowbudget merk, Vaandel, onder meer te koop bij Dirk van den Broek, scoort bijna een voldoende. Voor David en Wojtek is dit zelfs het beste biertje van de avond, maar de meeste proevers vinden hem iets te bitter.

Amstel, het eerste biertje boven de streep, is ook nog geen topper. Vooral de geur van het bier zorgt voor snedige reacties: "žHet ruikt naar een herentoilet van een te volle kroeg om twee uur ’s nachts", roept Rainer verschrikt uit als hij het biertje aan zijn neus zet. Patrick vindt het daarentegen ’heel goed binnen te houden.’ "žDit smaakt nergens naar", zegt Erik als hij een slokje Dommelsch neemt. "žZoutloos, te veel bubbels. Het lijkt wel bronwater." Bas, een fervente Dommelsch-fan, want geboren en getogen naast de brouwerij, zo blijkt later op de avond, is het daar niet mee eens: "žDit is bier zoals het hoort!"

Best bier, het huismerk van Dirk van den Broek, valt bij iedereen wel redelijk. Een stevige pint, maar wel een prettige, al is hij voor sommigen wat flauw van smaak. Het bier van Grolsch verdeelt de proevers meer. Hoewel het goudgele vocht bij de meesten in goede aarde valt ("žDit is pas bier", zegt Patrick, en Chielus sluit zich daar volmondig bij aan), krijgen Alexander, David en Erik er braakneigingen van. Het commentaar van de laatste: "žHet stinkt en smaakt flauw. Leuk als feestdrank in een gesloten inrichting, dit drink je niet voor je plezier."

Van Bavaria krijgt Erik daarentegen een feestgevoel: "žHet is fris en helder, een feest der zintuigen!" Dit biertje krijgt van elke proever een ruime voldoende, al is-ie volgens David wat laf en bespeurt Mathijs een rare bijsmaak. Maar dat zijn slechts wat kleine kanttekeningen bij wat het beste biertje van de avond blijkt te zijn.

Balans

Peer Swinkels, directeur van Bavaria, reageert niet verbaasd als hij hoort dat zijn bier het beste is. "žDat wisten we natuurlijk al járen! De Universiteit van Leuven heeft in 2004 een onafhankelijk onderzoek naar de technische kwaliteit van bieren gedaan en zelf hebben we een blinde steekproef onder vijfhonderd consumenten laten uitvoeren door het Centrum voor Smaakonderzoek. In beide testen scoorden we het best."

Hoe dat komt? "žWij hebben de beste balans tussen mout, hop, water en gist."

Ons proefpanel is in ieder geval onder de indruk: met een Bavaria in de hand wordt elke voetbalwedstrijd een feest om naar te kijken. Zelfs als Oranje verliest.

De test: wat en hoe

Onze proefpersonen testten tien verschillende bieren uit blik. Alle blikjes waren gekoeld, ingepakt in zilverfolie - dus onherkenbaar - en genummerd. Van tevoren wisten de studenten niet welke merken in de test betrokken waren.

Elk biertje werd - telkens in een nieuw glas - gekeurd in een paar slokken op smaak en uiterlijk, waarbij het cijfer voor smaak drie keer meetelt voor het eindcijfer. Na elk biertje kon de smaak geneutraliseerd worden met brood, crackers en water.

De uitslag van de test zorgt na afloop voor grote consternatie. Vooral de lage klassering van Heineken verbaast de studenten. "žDat het bekendste biertje van het land helemaal niet lekker wordt gevonden, had ik niet verwacht"ž, zegt Lesley.

Ook de redactie van deze krant kan de uitslag nauwelijks geloven met verhitte discussies over bier en merken tot gevolg. Uiteindelijk blijkt maar één conclusie mogelijk: over smaak valt niet te twisten.

Het artikel is hier te bekijken.

Cookie instellingen