Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Dranquilo campagne Rijksoverheid | Alcoholvrij bier

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Dranquilo campagne van de Rijksoverheid

18 december 2020 om 09:50

De Drankquilo campagne van de Rijksoverheid moedigt mensen aan om minder te gaan drinken en hoopt dat deze campagne de drinkgewoontes kan doorbreken.

Dranquilo campagne Rijksoverheid
Meisje met een feestmuts op voor de Dranquilo campagne
Voetballer doet dranquilo met een bidon water

Dranquilo campagne

Een biertje bij je voetbalwedstrijd of met vrienden een avondje drinken, er wordt wekelijks erg veel gedronken door Nederlanders. Vooral zware drinkers hebben moeite met sociale druk als het op alcohol drinken aankomt; wanneer anderen drinken, vinden ze het lastig om zelf niet mee te drinken. Om de drinkgewoontes te doorbreken, wil staatssecretaris Paul Blokhuis mensen aanmoedigen om 'Drankquilo' te gaan. Ook moedigt Nederlandse Brouwers het initiatief aan: 'Doe af en toe Dranquilo'. 

Nationaal Preventieakkoord

Dranquilo campagne Rijksoverheid alcoholvrij Om Nederland in 2040 gezonder te maken, is er in november 2018 door het Ministerie van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) met meer dan 70 maatschappelijke organisaties een akkoord gesloten, het Nationaal Preventieakkoord.

In het Nationaal Preventieakkoord staan verschillende doelstellingen voor 2040, zoals het bewust maken van het drinkgedrag en de kennis vergroten van mensen over de effecten van alcoholdrinken. Zo wil het ministerie het percentage van overmatige drinkers in 2040 van 8,8% naar 5% af laten nemen. 

Het is voor het eerst sinds de jaren 90 dat de overheid een campagne begint om drinkgewoontes te doorbreken en om mensen bewuster om te laten gaan met alcohol. 

Dry January

Jaarlijks doen er steeds meer mensen mee aan 'Dry January', een maand lang geen alcoholische dranken nuttigen. In januari 2020 hadden er al 32.000 mensen ingeschreven om mee te doen, ruim 9.000 meer dan in 2019. Het werkelijke aantal deelnemers ligt waarschijnlijk hoger. 

Dry January is dus al een succes is in Nederland, waardoor er in aanloop naar Dry January 2021 online video's gepost worden op social media en komen er posters op billboards te hangen van de Dranquilo campagne. Vanaf februari 2021 wordt de campagne ook op de televisie uitgezonden. 

Korte commercials

De Rijksoverheid heeft in december 2020 vier korte commercials gemaakt om de campagne te starten. Bekijk ze hieronder!

Schot in de roos

Lees ook

Dat boert goed

Super gezellie!

Dat zegt genoeg