Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Consumenten schatten bier gebrouwen door vrouwen lager in

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Onderzoek: minder betalen voor bier gebrouwen door vrouwen

09 april 2019 om 15:37

Uit een recent Amerikaans onderzoek naar genderstereotypering is gebleken dat mensen minder geld over hebben voor bier dat is gebrouwen door vrouwen. Men gaat ervan uit dat het bier minder goed is.

Schokkend onderzoek: mensen zouden minder betalen voor bier gemaakt door vrouwen

Minder betalen voor bier gemaakt door vrouwen

Uit een recente studie door de Universiteit van Stanford (Verenigde Staten) is een bijzondere conclusie getrokken. De beleving van de consument over speciaalbier bier lijkt afhankelijk te zijn van het geslacht van de brouwer.

Het onderzoek suggereert dat consumenten mindere waarde toebedelen aan 'traditioneel mannelijke producten' als ze door vrouwen zijn geproduceerd. In het eerste onderdeel van het onderzoek werden 50 producten ingeschaald als traditioneel mannelijk of traditioneel vrouwelijk. Zo werd Craft Beer bijvoorbeeld als mannelijk bestempeld en cup cakes als vrouwelijk.

Genderstereotypering door consumenten

Onderzoekers vroegen meer dan 200 vrijwilligers om een etiket van een ambachtelijk bier te beoordelen, waarbij alleen de naam van de brouwer werd gewijzigd om te zien of geslacht de  perceptie van het biermerk beïnvloedde. Op dezelfde manier toonden de onderzoekers een andere groep een cupcake-etiket, waarbij ze alleen de naam van de bakker veranderden.

Man en vrouw proosten Als consumenten geloofden dat het bier werd gebrouwen door een vrouw, gaven ze aan dat ze minder zouden betalen voor het bier en hadden ze lagere verwachtingen over de kwaliteit (opvallend genoeg gold dit niet andersom voor de cup cakes).

Lees ook

Dit seksistische oordeel veranderde direct als de onderzoekers het bier gebrouwen door vrouwen zogenaamd een award toekenden. Als een bier gebrouwen door een vrouw een gouden medaille van het "Great American Beer Festival" achter haar naam had staan, dan kwalificeerden de proefpersonen het bier net zo goed als dat van een mannelijke brouwer (zonder award).

Craftbeer liefhebbers

Deze bias werd niet gevonden bij zogenaamde beer geeks, beer snobs of bierkenners. Deelnemers aan het onderzoek die enige vorm van expertise op biergebied hadden beoordeelden de bier gelijk, onafhankelijk van het geslacht van de brouwer. 

De studie belicht dat genderstereotypering nog steeds voorkomt in de VS en dat het de manier waarop men producten beoordeeld beïnvloedt.