Volgens de CEO van Heineken, Jean-François van Boxmeer, was 2009 een zwaar jaar met de moeilijkste marktomstandigheden ooit. Desalniettemin maakte Heineken een flinke winst: 1,05 miljard euro, 18% meer dan in 2008.
Heineken heeft nog altijd te maken met een teruglopende bierconsumptie in met name de Verenigde Staten en Europa, het belangrijkste afzetgebied. In West-Europa nam het geleverde volume af met 5 procent, in Centraal- en Oost-Europa zelfs met 11 procent. Daarentegen groeide de afzet van het concern wel in Afrika en het Midden-Oosten (met 9,2 procent) en Azië (1,4 procent stijging). In 2009 verkocht Heineken in totaal 159,1 miljoen hectoliter bier, 1,5 procent minder dan in het voorgaande jaar.
De brouwer voorkwam dat deze volumedaling al te zeer ten koste ging van de winst door de marge op zijn bier te vergroten en te bezuinigen door brouwerijen te sluiten en kantoren efficiënter te maken. „Met name in Centraal- en Oost-Europa”, zegt Van Boxmeer, „want daar is de volumedruk het grootst.”
In onderstaande tabel, afkomstig uit het persbericht van Heineken International, vind je enkele cijfers over Heineken.
Key figures | 2009 | 2008 | Change | Organic growth |
| (mhl) | (mhl) | | |
Group beervolume | 159.1 | 161.5 | -1.5% | -4.6% |
Consolidated beer volume | 125.2 | 125.8 | -0.5% | -5.4% |
Heineken® premium volume | 25.1 | 25.9 | -2.9% | -2.9% |
| | | | |
| (€ m) | (€ m) | | |
Revenue | 14,701 | 14,319 | 2.7% | -0.2% |
EBIT | 1,757 | 1,080 | 63% | |
EBIT (beia) | 2,095 | 1,932 | 8.4% | 14% |
Net profit | 1,018 | 209 | 387% | |
Net profit (beia) | 1,055 | 1,013 | 4.1% | 18% |
Free Operating Cash Flow | 1,741 | 550 | 217% | |
| | | | |
Net debt/EBITDA (beia) | 2.6x | 3.3x | | |
| (€) | (€) | | |
Diluted EPS | 2.08 | 0.43 | 387% | |
Diluted EPS (beia) | 2.15 | 2.07 | 4.1% | |