Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

14500 alcoholreclames in 2007

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

14500 alcoholreclames in 2007

22 mei 2008 om 13:11

Vorig jaar zijn er op Nederlandse tv-zenders 14500 reclames voor alcoholische dranken uitgezonden. Een op de drie jongeren tot 16 jaar zag minstens een alcoholreclame per week.

Bier reclame

Lees ook

Bijna de helft van de spotjes werd overdag en in de vroege avond (tot negen uur) uitgezonden. Het kabinet is van plan een reclameverbod tot negen uur ’s avonds uit te vaardigen. De stichting Alcoholpreventie Stap zegt in een vandaag verschijnend rapport dat op langere termijn een reclameverbod tot elf uur ’s avonds is aan te bevelen.

Volgens Stap toont wetenschappelijk onderzoek aan dat jongeren vroeger beginnen met alcohol, als ze vaker alcoholreclames zien. Een recent onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen wees uit dat jonge mannen direct na het zien van alcohol in films en in reclamespots op tv meer en sneller gaan drinken.

Stap analyseert jaarlijks voor het ministerie van volksgezondheid de alcoholmarketing in Nederland. Volgens de organisatie ondersteunen de nieuwe gegevens het kabinetsplan voor een reclameverbod op radio en tv tot negen uur ’s avonds. De alcoholbranche blijft zich daartegen verzetten. „Het is voor ons onvoldoende aangetoond dat een reclameverbod bijdraagt aan bestrijding van alcoholmisbruik”, aldus Ingrid van Engelshoven van de stichting Verantwoord Alcoholgebruik, namens de alcoholproducenten.

Van Engelshoven vindt dat de beteugeling van de alcoholreclame via zelfregulering kan worden opgelost. De dranksector is bezig de eigen Reclamecode aan te scherpen. Van Engelshoven ontkent dat dit te maken heeft met de politieke discussie in de Tweede Kamer over onder meer het reclameverbod. Donderdag speekt de vaste commissie voor volksgezondheid over het alcoholbeleid.

Volgens Stap was ruim driekwart van alle alcoholreclames op tv voor bier. Heineken was opnieuw koploper in 2007. Eén op de drie kinderen van 6 tot 11 jaar wordt wekelijks bereikt met reclame die tussen 20.00 en 21.00 uur wordt uitgezonden. Van de 12- tot 17-jarigen wordt wekelijks 43 procent bereikt tussen 21.00 en 22.00 uur.

Volgens directeur Wim van Dalen van Stap zijn jongeren veel gevoeliger voor alcoholreclame dan ouders vaak denken. „Sluipenderwijs wordt door reclame bij jongeren een eenzijdig positief beeld van alcohol ontwikkeld.”

Ruim 80 procent van alcoholreclame was in 2007 te zien op de commerciële zenders. De jongerenzenders TMF, MTV, Jetix en Nickelodeon en het comedy-kanaal Comedy zenden geen alcoholreclames uit.

Cookie instellingen