Soms vraag je je weleens af hoe het zit met die crisis? Want Hertog Jan wordt toch gezien als een luxe bier en is een stuk duurder dan bijvoorbeeld Heineken of Dommelsch. Toch geven we blijkbaar graag wat meer uit aan Hertog Jan, want er is 15 procent meer Hertog Jan verkocht in 2009 ten opzichte van 2008. Misschien dat Hertog Jan vaker in de aanbieding was? Nou, dat kunnen wij natuurlijk makkelijk opzoeken :)
Na even in onze database te speuren blijkt inderdaad dat Hertog Jan in 2009 veel vaker in de aanbieding was. In 2008 was een normaal krat 114 keer in de aanbieding. In 2009 was een krat van 24 flesjes Hertog Jan 140 keer in de aanbieding. Dit kunnen we natuurlijk ook aangeven in een percentage: in 2009 was een krat Hertog Jan 22,8% meer in de aanbieding dan in 2008. Misschien dat dit ook mede oorzaak is van de stijging?
Hieronder de top10 van A-merken, Heineken doet het met plaats 5 niet slecht!
Plaats | Merk | Omzet 2009 (miljoenen) |
1 | Campina | 408 |
2 | Marlboro | 322,8 |
3 | Douwe Egberts | 289 |
4 | Coca-Cola | 257 |
5 | Heineken | 238,9 |
6 | Friesche Vlag | 204,6 |
7 | Unox | 196,8 |
8 | Becel | 160,1 |
9 | Dr. Oetker | 159,8 |
10 | Danone | 148,5 |