In de Amsterdamse horeca wordt op grote schaal met bier gerommeld. Om op de inkoopprijs te besparen komt er bier van onbekende merken uit de taps van Heineken en andere bekende brouwers. Per fust besparen horecaondernemers daarmee 25 tot 50 euro, zo meldt het Parool. Erg goedkoop bier dus voor de horecaondernemer, maar klanten worden belazerd. Aan de gevel hangt bijvoorbeeld een Heineken bord, de glazen hebben het Heineken logo en op de tapknop zie je het Heineken logo. Maar er stroom merk B uit de tap...
Het onbekende bier dat getapt wordt is gewoon in de groothandel te koop. 'Bekende' merken zijn Moos, JWG, Horecabier of Olm en kosten rond de zeventig euro per 50 liter fust. Het bier komt van brouwerijen met overcapaciteit in Duitsland, België en Nederland. Deze week is bij de Makro voor €45,- (excl BTW) een 50 liter fust te koop Olm bier te koop. Tja, waarom dan €100,- betalen voor een fust duur Heineken, Grolsch of Jupiler zal de horecaondernemer denken?
Een drankhandelaar zegt tegen de krant dat de kans op een echt biertje van Heineken op het Leidseplein vijftig procent is. En voor dat verkeerde biertje betaal je dan wel minimaal €2,50....