De Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met de Stichting Alcoholpreventie hebben onderzoek verricht naar alcohol gebruik op tv en de directe gevolgen. Al langer was bekend dat blootstelling aan alcoholreclame op lange termijn leidt tot een hogere alcoholconsumptie.
Tachtig jonge proefpersonen (gemiddelde leeftijd 21,5 jaar) namen deel aan het onderzoek in een 'barlab' op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Dat lab ziet er uit als een gewoon café. Als de jongens naar een film en reclameblok met drank keken, consumeerden ze in een uur drie glazen drank. Bij een 'alcoholneutrale' film en commercials zonder drank bleef dat beperkt tot anderhalf glas. Waarschijnlijk door onbewust imitatiegedrag, zeggen de onderzoekers.
In tweetallen keken veertig koppels willekeurig naar films en reclameblokken met en zonder alcohol. De film waarin veel alcohol voorkwam was 'American Pie 2'. De neutrale film met weinig alcohol was '40 Days and 40 Nights'. De jongens die meededen, werden achteraf geïnformeerd over het precieze doel van het onderzoek.
Een andere conclusie die kan worden getrokken: reclame werkt! Maar daar waren de reclamemakers allang achter, dus dit nieuws is eigenlijk totaal geen nieuws. Weer een zinloos onderzoek van STAP.