Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Bavaria: meer omzet, minder winst in 2011

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Bavaria: meer omzet, minder winst in 2011

05 april 2012 om 09:35

Ondanks de zware economische omstandigheden heeft Bavaria meer omzet geboekt en is het positief over komende jaren.

Bavaria header
Bavaria logo

Ondanks de zware economische omstandigheden steeg de omzet van Bavaria in 2011 met 15 miljoen euro tot 448,6 miljoen euro. De nettowinst steeg niet. De dalende biermarkt in Europa en een forse stijging van de grondstofkosten speelden de brouwerij parten.

Nettowinst

Het netto resultaat is uitgekomen op 25,1 miljoen euo (tegen 30,4 miljoen euro in 2010). De solvabiliteit liep verder op van 54% in 2010 naar 54,5% in 2011. De liquiditeit is gestegen van 1,34 naar 1,40. Daarnaast werd er in 2011 met EUR 36,1 miljoen wederom fors geïnvesteerd in de verschillende divisies om in de toekomst in te kunnen blijven spelen op nieuwe markten.

Lees ook

Wereldwijd

De wereldbiermarkt is nog altijd groeiende. In 2012 wordt een volumegroei verwacht van 0,5% voor de totale wereldbiermarkt. Vooral Afrika, Azië en het Midden-Oosten spelen een steeds belangrijkere rol. Bavaria bewerkt de internationale markt met een aantal merken: Bavaria, 8.6, Swinckels' en enkele speciaalbiermerken. Al deze merken hebben het afgelopen jaar goed gepresteerd en zijn zowel in volume als omzet gegroeid.

Nederland

De Nederlandse biermarkt staat nog steeds onder druk. Bavaria presteert in retail en horeca echter al jaren boven het marktgemiddelde. Het marktaandeel van het merk Bavaria is in Nederland verder gestegen. Er was vooral een sterke ontwikkeling van het alcoholvrij segment te zien. Daarnaast liet het merk Swinckels' in Nederland een duidelijke stijging zien en hetzelfde geldt voor het merk 8.6. De vraag naar speciaalbieren steeg in 2011 zodanig dat er niet aan de vraag voldaan kon worden. Buiten Nederland stond het merk Bavaria in het teken van de uitrol van de nieuwe merkuitstraling, waarmee het merk in 2011 nog herkenbaarder is geworden. In het voorjaar van 2012 zal het merk in de laatste drie landen omgebouwd worden, namelijk in Italië, Rusland en Kazakhstan. Verder liet het merk 8.6 een flinke groei zien in verschillende buitenlandse markten, met als voornaamste markt Frankrijk.

Komende jaren

Bavaria verwacht dat de omzet zich de komende jaren positief zal blijven ontwikkelen. Over het lopende jaar kan de brouwer nog geen uitspraak doen, maar de stijgende kosten zullen ook doorwerken in 2012. Als onafhankelijk familiebedrijf heeft Bavaria de continuïteit bovenaan staan en zal er ook in 2012 weer fors geïnvesteerd worden en zal er ingezet worden op een verdere omzetgroei van de merkenbusiness en de frisdivisie.

Cookie instellingen