Speciaalbieren
De speciaalbieren hebben het met een volumestijging van 6% uitstekend gedaan. Groei zit er met name in het nieuwe segment rosébieren, dat zich meer dan andere bieren op vrouwen richt, een groep consumenten die minder bier drinkt.
Verpakkingen
De thuistapsystemen sloegen vooral kort na de introductie goed aan. Maar inmiddels hebben alleen de grote merken nog een redelijke omloopsnelheid. Er zijn weliswaar veel varianten bijgekomen, maar deze hebben een veel lagere omloopsnelheid en nemen daarmee eigenlijk teveel kostbare schapruimte in.
Gekoeld bier
Een andere variant in opkomts is gekoeld bier. Veel supermarkten hebben wel koelers voor blik en fris, maar deze is veelal afgesteld op een temperatuur van 3 à 4 graden Celsius, waardoor het bier na aankoop al snel te warm is. Heineken heeft daarvoor de Sub Zero koelkast ontwikkeld, die het bier zo koud mogelijk maakt, zonder het te bevriezen. De brouwer verwacht hiermee de impulsaankopen sterk te kunnen stimuleren.
Wat niet in het onderzoek gemeld wordt is dat het bier in de supermarkt een normale prijs heeft tov de prijzen die de horeca hanteert. Zou dit er misschien ook mee te maken hebben?
Bron: Levensmiddelenkrant, 25/05/07