De brouwers weten de schade te beperken door het toevoegen van extra waarde aan de categorie door nieuwe speciaalbieren, nieuwe verpakkingen (Grolsch) en bijvoorbeeld de fustjes voor BeerTender en PerfectDraft. Onder meer door deze initiatieven neemt bier nog steeds de derde plaats in in de top tien van individuele productgroepen in omzet, zo blijkt uit gegevens van ACNielsen. De omzet van bier steeg in 2006 op jaarbasis met 3% tot circa 854 miljoen euro. De volumestijging bedroeg 2%.
Veel brouwers hebben voor komende zomer hoge verwachtingen van rosébier. Onder meer Wieckse Rosé van Heineken, Hoegaarden Rosé van InBev en Gulpener Rosé van Gulpener spelen op deze trend in. Wieckse Rosé geldt nu al als een groot succes, stelt Elise Bomhof van Heineken. `In de eerste periode na de introductie had rosébier een aandeel van bijna 25% in het totale witbiersegment.` Rosébier richt zich, meer dan andere bieren, op vrouwen. De brouwers hopen hiermee de kopersgroep voor hun producten te verbreden.
Bron : Levensmiddelenkrant