Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Bierlanden consumeren steeds minder bier

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Bierlanden consumeren steeds minder bier

20 februari 2011 om 12:58

Traditionele bierlanden consumeren steeds minder bier. In landen die van oudsher eerder voor wijn of sterke drank kiezen is juist het omgekeerde het geval. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Leuven. Bierbrouwers verleggen inmiddels hun focus.

Bierlanden consumeren steeds minder bier

Opkomende economieën zijn massaal aan het bier gegaan. Zo nam China onlangs het stokje over van de Verenigde Staten als grootste biereconomie ter wereld. Consumeerde het land in 1980 nog vrijwel geen bier, inmiddels is China goed voor 20 procent van al het bier ter wereld.

Ook andere opkomende economieën, zoals Rusland en Brazilië, hebben het bier ontdekt. De verschuivingen zijn onder meer te verklaren door veranderende inkomens. De relatie met bierconsumptie heeft volgens de onderzoekers een omgekeerde U-vorm. Bierconsumptie groeit in eerste instantie als het inkomen toeneemt, maar daalt vervolgens weer als het inkomen nog hoger wordt.

Lees ook

“We zien dat de biermarkt wereldwijd nog steeds groeit. Hogere inkomens zorgen voor meer vraag naar een kwalitatief goed bier en daar proberen we met ons premium bier waar mogelijk op in te spelen”, stelt een woordvoerster van bierbrouwer Bavaria in een reactie.
Het bedrijf uit Lieshout exporteert zijn bier naar 130 landen, waaronder de groeimarkten Afrika en Azië. “De belangrijkste trend die wij signaleren in de Europese markt is de groei van de alcoholvrijmarkt”, aldus de woordvoerster. ”Deze groei was in Oost-Europa al eerder te zien en Nederland is zo'n beetje het laatste land dat nu volgt.” De bierbrouwer introduceerde in 2010 bijvoorbeeld Bavaria 0.0% Wit. “Het voorheen stagnerende alcoholvrijsegment liet hierdoor het afgelopen jaar een groei zien van tientallen procenten.”

Ook oefent religie invloed uit op de bierconsumptie. Zo consumeren landen met een hoge concentratie aan joden en moslims minder bier, terwijl landen met relatief hoge percentages aan katholieken en protestanten er wel pap van lusten. Bavaria probeert op dergelijke effecten in te spelen. “We waren we in de jaren 70 een van de eerste brouwers die alcoholvrij bier exporteerden naar het Midden-Oosten, niet in de laatste plaats vanwege de religieuze achtergrond in die landen. Nog steeds zijn de alcohole vrije bieren van Bavaria daar erg populair”, aldus de woordvoerster.

Ook sectorgenoot Heineken liet bij de presentatie van de jaarcijfers weten te verwachten meer bier te verkopen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. In Europa richt het concern zich meer op volume- en waardemarktaandeel en gaat het meer investeren in marketing en innovatie.
“De meest transformationele ontwikkeling was de acquisitie van de bierdivisie van FEMSA, die ons belangrijke nieuwe mogelijkheden biedt in drie van de vier meest winstgevende biermarkten van de wereld: Mexico, Brazilië en de Verenigde Staten”, stelt Heinkentopman Jean François van Boxmeer in een toelichting.

Bierconsumptie ligt hoger in landen met een gematigd klimaat, waar de maximumtemperaturen niet al te hoog uitvallen en de minimumtemperaturen niet te laag. Verder heeft het relatieve prijsniveau van bier ten opzichte van wijn invloed op de hoeveelheid pilsjes die achterover geslagen wordt.

Opmerkelijk is volgens de onderzoekers dat veel regio’s die tegenwoordig niet meer met bier geassiocieerd worden, vroeger wel degelijk ‘biernaties’ waren. Zo waren de oude Egyptenaren bijvoorbeeld dol op bier. Zowel de Grieken als de Romeinen dronken echter alleen wijn. Sterker nog, zij verafschuwden bier en bierdrinkers en bestempelden hen als “ongeciviliseerde barbaren”. 

Bron: NU.nl

Cookie instellingen