Het Trimbos-instituut en Stichting Alcoholpreventie (STAP) roepen daarom op tot aanpassing van de bob-campagne. Het Trimbos-instituut, dat de andere nationale campagne 'Drank maakt meer kapot dan je lief is' verzorgt voor het ministerie van Volksgezondheid, vindt dat de bob-campagne van het ministerie van Verkeer zijn werk deels tenietdoet. "Onder invloed van de drankindustrie wordt een bob vertoond die vooral nodig is om laveloze vrienden naar huis te brengen. Terwijl we juist duidelijk willen maken dat bovenmatig drinken altijd onverstandig is, ook als je niet rijdt", zegt mr. dr. Rob Bovens van het Trimbos-instituut.
De bob-campagne werd in 2001 door het ministerie opgezet samen met Veilig Verkeer Nederland en de gezamenlijke importeurs en producenten van bier, wijn en gedistilleerde dranken. Volgens het Centraal Brouwerij Kantoor is er verder geen inhoudelijke betrokkenheid meer van de industrie, alleen nog financiële steun.
Preventiedeskundige Bovens, die tevens betrokken is bij de Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer (EMA) die rechters opleggen aan alcomobilisten, vindt dat de bob-campagne zich ook op thuisdrinkers moet richten. "Niet alleen wordt drankmisbruik aangemoedigd, ook is het door de huidige spotjes net alsof een bob alleen bij het uitgaan nodig is." De Stichting Alcohol Preventie (STAP) deelt de mening van het Trimbos-instituut volkomen. "Volgens ons zou de boodschap ook wel duidelijk zijn als je de niet-bob niet volkomen laveloos portretteert." Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat is de bob-campagne nadrukkelijk bedoeld als 'verkeersveiligheidscampagne'. "We willen dat de bestuurder onbeschonken is en richten ons niet op passagiers."