Pink IPA brewdog

Brewdog brengt bier 'voor meisjes' uit

BrewDog gaat de strijd aan tegen seksistische marketing in de bierindustrie en het wereldwijde salarisgat dat nog altijd bestaat tussen mannen en vrouwen. Daarom brengt BrewDog vanaf donderdag 8 maart een speciaal ‘bier voor meisjes’ op de markt, genaamd Pink IPA.

06 maart 2018 om 16:51


Omdat mannen nog altijd meer verdienen

BrewDog Pink IPA is te herkennen aan het roze etiket dat verder bijna identiek is aan die van Punk IPA. Een knipoog naar de luiheid van de industrie als het gaat om hun marketinginspanningen richting de vrouwelijke bierliefhebbers. 

Het bier in de fles is identiek aan het meest verkochte biertje van BrewDog: Punk IPA, maar is goedkoper voor vrouwen - of voor mensen die zich voordoen als vrouw - die het bestellen in een horecagelegenheid of een slijter, zolang de voorraad strekt. Hiermee hoopt BrewDog uit te lokken dat mensen vraagtekens zetten bij het verschil in salaris tussen mannen en vrouwen. 

BrewDog doneert 20% van de omzet tussen 8 maart en 5 april aan goede doelen die strijden tegen genderongelijkheid. BrewDog’s Pink IPA is verkrijgbaar in Zuid-Korea, Ierland, Duitsland, Spanje en Nederland.

Minder woorden en meer daden

Brewdog “Dat het salarisgat tussen mannen en vrouwen die hetzelfde werk doen nog steeds een issue is in 2018, geeft aan dat er vooral veel over is gesproken maar onvoldoende actie is ondernomen om deze ongelijkheid weg te werken,” geeft Sarah Warman, BrewDog’s global head of marketing aan. “Met Pink willen ze een statement maken. We willen verandering aanjagen door het voor meer vrouwen mogelijk te maken om hun stem te laten horen. Vrouwen maken een klein - maar steeds groter wordend -  percentage uit van mijn ‘peers’ in de bierindustrie. Met Pink hopen ze meer vrouwen te mogen verwelkomen in de wereld van craft bier. Het is een fantastische wereld om in te werken.”

Tanisha Robinson, BrewDog’s CEO in Amerika voegt toe: “De bierindustrie heeft de plicht om een afspiegeling te zijn van de mensen die bier drinken. In de praktijk betekent dit dat ze actief werken aan een werkomgeving die zich afzet tegen seksistische marketing en stereotypering. Pink IPA is onze oproep naar brouwers en bierliefhebbers om deze uitdaging aan te gaan en het imago van bier voorgoed te veranderen.”

Doe wat je zegt

Om transparant te zijn, maakt BrewDog ook hun eigen genderverschil in salarissen kenbaar. Wereldwijd verdienen mannen bij BrewDog gemiddeld 2,8% méér dan vrouwen bij BrewDog. Allison Green, BrewDog’s People Director geeft aan: “Het is ons doel om onze werkomgeving vrij te maken van alle genderverschillen op welk vlak dan ook. Echte gelijkheid komt alleen tot stand door transparantie en vastberadenheid om geen genoegen te nemen met de status-quo.”

Brewdog BrewDog’s cofounder James Watt voegt toe: “Wij geloven dat bier zorgt voor gelijkheid, wij bestaan om muren af te breken die mensen ervan weerhouden om hun passie na te jagen.”

BrewDog’s aanpak om het salarisgat tussen mannen en vrouwen te dichten, erkent de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de STEM sectoren (wetenschap, technologie, onderwijs en wiskunde). Daarom gaat een vijfde van de opbrengst van Pink IPA naar doelen die zich hierop richten:

The Women’s Engineering Society (WES) - een professioneel netwerk van vrouwelijke engineers, wetenschappers en technici die jonge vrouwen inspireren en aanmoedigen om zich in deze sectoren te ontwikkelen.

9to5 is een Amerikaanse organisatie, opgericht door vrouwen, die zich inzet voor rechten van vrouwen op de werkvloer en misstanden op de publieke agenda zet. De organisatie werkt samen met benadeelde vrouwen aan het verbeteren van de werkomstandigheden.  

Seksisme

Op BrewDog.com/pink vind je informatie over dit wereldwijde issue, oorzaken en initiatieven om het salarisgat te dichten. Sarah Warman sluit af: “Seksisme en stereotypering in de bierindustrie is schering en inslag. Ze willen daar een eind aan maken. De liefde voor bier is niet gebonden aan geslacht. Bier is universeel en voor iedereen.“

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Heineken

Heineken campagne: Cities of the World
In de wereldwijde Heineken campagne ''Cities of the World'' gaat een jonge man op avontuur in de grootste steden van de wereld.

Meer reclames van Heineken

Laatste reacties