Het Nederlandse biermerk Heineken krijgt sinds kort bijzonder veel kritiek te verduren. De nieuwste reclamespot over de Heineken Light zou volgens velen namelijk racistisch zijn. Ondertussen heeft de brouwerij al zijn excuses aangeboden en de reclame verwijderd. De commercial is nog wel te bekijken op onze site.
De Heineken Light commercial
De reclamespot was tijdelijk te zien in zowel de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland als Australië. Het moest de Heineken Light aanprijzen, een speciale variant van het bier die amper 99 calorieën bevat. In plaats daarvan viel de clip voornamelijk op door het "racisme" dat volgens velen in de clip is geslopen.
De commercial voor Heineken Light toont een barman die een aarzelende vrouw aan het einde van de bar spot met een verrekijker. Het light biertje dat hij serveert glijdt eerst langs een zwarte vrouw en een zwarte muzikant voordat het flesje belandt bij de vrouw die de barman in het vizier had. Als de vrouw het biertje tot zich neemt volgt de leus ’Soms is light beter’.
Kritiek rondom de Heineken comercial
De heisa ontstond voornamelijk nadat de wereldberoemde artiest Chance The Rapper het probleem met de reclamespot aankaartte. Via een bericht op Twitter gaf hij duidelijk te kennen dat hij niet blij was met de video. "Ik denk dat sommige bedrijven met opzet racistische advertenties delen om meer bekeken te worden", stelde hij onder meer. "De ‘sometimes, lighter is better’ commercial is vreselijk racistisch."
De artiest roept niet op tot een boycot van het biertje. "žIk merk gewoon hoe vaak het gebeurt en ik vermoed dat ze hiermee consumenten en twitteraars willen ophitsen. Ik wilde er niet over twitteren, maar dit is zó slecht dat ik niet anders kan."
Ik begrijp niet wat er racistisch aan is. De setting met Roots Reggae als achtergrondmuziek? De oude muzikant op de stoel? De reclamefilm lijkt te refereren aan een strand "scene" met een stijl die ooit met "world" en "wereldmuziek" werd aangeduid. Vrolijkheid en luchtigheid, respect en wederzijdse acceptatie alom. Die "scene" bestaat toch gewoon probleemloos? Wat is daar nu toch racistisch of mis aan? De boodschap is door Peter w.(gast) prima weergegeven. Hoe kan het dat slechts een persoon de firma zo snel bang maakt?
Aad (gast) op 28-03-2018 om 16:45:57
Wat een slap gelul en wat een rubberen ruggengraat van Heineken!
Change the rapper? heeft nog nooit iemand van gehoord! Totdat meneer ging zemelen over discriminatie! Goed gedaan Change!
Peter w. (gast) op 28-03-2018 om 12:23:18
Lighter is better:
als mensen beter kijken naar de reclame en zich meer concentreren op de boodschap, namelijk 99 calorieën, die voor de dame, getint van huidskleur, knap en mooi figuur, perfect biertje om te drinken ipv het ,,witte,, wijntje.
als je wil kan je overal wel iets in zien wat een afkeuring kan geven. dus de boodschap is lage calorieën en niet racistisch, PUNT