Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Heineken: Bier wordt duurder

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Heineken: Bier wordt duurder

21 februari 2007 om 18:37

Volgens Heineken wordt bier duurder. Niet alleen het bier van Heineken, maar al het bier. Het bedrijf zag zich vorig jaar geconfronteerd met prijzen van grondstoffen die fors zijn gestegen.

Heineken

Lees ook

Zo werden water en energie voor het bedrijf 18 procent duurder evenals de kosten van transport. Door de hoge prijs van aluminium en de technologie voor de verpakkingen steeg deze post (inclusief energie) met 11,1 procent.

Voor 2007 verwacht de onderneming dat de kosten voor dergelijke grondstoffen met ongeveer 8 procent stijgen. Maar dat leidt vooralsnog niet tot forse prijsstijgingen van een biertje in de kroeg, omdat deze kosten ongeveer 20 procent van het totaal uitmaken. "Consumenten gaan het uiteindelijk wel merken."

Belangrijke grondstoffen voor bier zijn granen en mais. "Vorig jaar zijn oogsten mislukt in Australië", legt bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer uit. "Daar komt bij dat er steeds meer van deze producten worden gebruikt voor biobrandstoffen. Daardoor blijft er structurele druk op de prijs. Het is ook moeilijk te voorspellen hoe dit zich ontwikkelt."

Heineken gaf vorig jaar ruwweg 2,2 miljard euro uit aan grondstoffen als water, gerst, maïs en verpakkingen. Dat bedrag kwam op een totale omzet van 11,83 miljard euro. Dat was een stijging met 9,6 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

In alle markten groeide het bedrijf. Het bedrijfsresultaat klom 42,7 procent tot 1,83 miljard euro. De nettowinst klom met bijna 60 procent dankzij een buitengewone bate van 291 miljoen euro tot 1,2 miljard euro. "Het was een goed jaar", zei Van Boxtel woensdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers. "We hebben een goede organische groei laten zien. Het gaat de goede kant op." In totaal verkocht het bedrijf op eigen kracht 7,1 procent meer bier. De rest kwam van overnames. Het aantal verkochte liters klom 11,3 procent naar een volume van 111,9 miljoen hectoliter.

In de Verenigde Staten was de introductie van Heineken Premium Light een groot succes. Het lichte biertje droeg 680.000 hectoliter bij aan het volume, 70 procent meer dan verwacht. "We verwachten dit jaar meer dan 1 miljoen hectoliter te verkopen. De helft van de markt in de Verenigde Staten bestaat uit light. Daar bestaan goede kansen." Daar staat tegenover dat Amstel Light juist 8,6 procent inzakte. "De afzet van Amstel Light is een fractie van wat we aan Heineken Light verkopen."

In Nederland zag de bierbrouwer de volumes iets zakken terwijl de omzet juist iets steeg. Volgens de onderneming steeg het marktaandeel licht. Concurrent Grolsch meldde dinsdag juist een klein verlies aan marktaandeel in Nederland. Het bedrijf moet het ook hebben van innovaties. Omdat er in bier weinig te innoveren valt, komt het dan vooral van verpakkingen. Zo verkocht Heineken vorig jaar 5,4 miljoen tapvaatjes.

De bierbrouwer heeft ook een kostenbesparingsprogramma lopen dat vorig jaar 114 miljoen euro opbracht. De projecten die nu nog lopen, moeten eind 2008 een besparing van 450 miljoen euro opleveren. Heineken verwacht voor 2007 dat de autonome nettowinstgroei 10 tot 13 procent hoger uitkomt dan in 2006. De wereldwijde biermarkt blijft groeien.

Cookie instellingen