Dat blijkt uit een belrondje door Distrifood.nl langs de vijftien aangesloten supermarktbedrijven. Voor Supercoop en Em-Té is de Heineken-boycot extra pijnlijk. Deze twee formules hebben deze week Heineken-producten in de aanbieding en deze ook gecommuniceerd in de folder.
CoopCodis laat de actie met kratten Heineken gewoon doorlopen. Sligro kiest er echter voor om de weekaanbieding met Heineken blikbier te schrappen, zo bevestigt een Em-Té-bedrijfsleider.
De Superunie-leden gaan blijkbaar verschillend met de boycot om. Bij enkele ketens hebben ondernemers en bedrijfsleiders de mogelijkheid om, zo lang de voorraad strekt, Heineken of Amstel bij te bestellen. Andere supermarktformules kiezen ervoor om de levering helemaal te staken en de voorraden op de dc's te laten staan.
De meeste ondervraagde ondernemers en filiaalleiders reageren gelaten op de Heineken-boycot. Groot omzetverlies wordt over het algemeen genomen niet verwacht. 'Dit is een beslissing die door Superunie is genomen. We hebben dit besluit te respecteren. Het is dan ook niet aan ons om buiten de hoofdkantoren Heineken-bier in te slaan bij de concurrent', aldus een bedrijfsleider.
Een Dekamarkt-filiaalleider uit Harlingen ziet het somberder in. 'Klanten die per se Heineken willen, zoeken natuurlijk net zolang tot ze een winkel vinden die het merk wel heeft. Hier verderop zit een Poiesz. Die doet gelukkig ook mee met deze actie, anders verdwijnen mijn klanten naar hem.'
Zowel Superunie als Heineken willen niets kwijt over de boycot. 'Het enige dat ik kwijt wil is dat de onderhandelingen stroef verlopen, maar dat ze nog in volle gang zijn', aldus Heineken-woordvoerder Hans Sjouke Koopal.