Budweiser is het meest waardevolle biermerk ter wereld, volgens onderzoeksbureau Millward Brown. In de top 10 van de meest waardevolle merken ter wereld komt geen biermerk voor (Apple staat eerste met een merkwaarde van 153 miljard Dollar, gevolgd door Google en IBM). De waarde van biermerken is volgens het onderzoeksbureau stukken minder, hier de top10:
Merk | Merk waarde in miljarden dollar | Stijging / daling |
Budweiser | 8,8 | 12% |
Bud Light | 7,1 | -12% |
Heineken | 6,5 | 26% |
Corona | 5,4 | 5% |
Skol | 4,5 | 68% |
Stella Artois | 4,5 | -6% |
Gunness | 3,4 | 9% |
Miller Lite | 2,5 | 8% |
Brahma | 1,9 | nieuw |
Beck's | 1,9 | nieuw |
'Ons' Heineken doet het zeer goed met een stijging van 26%. Skol bier (Skol is Zweeds voor proost) stijgt enorm hard, met maar liefst 68%.
Uit het onderzoek blijkt verder dat, mede door de recessie, we steeds meer thuis zijn gaan drinken. Dit is niet alleen in Nederland het geval, maar over de hele wereld. En een nieuw fenomeen (tenminste voor ons) wordt steeds populairder: BYOB. BYOB staat voor: Bring Your Own Bottle to a restaurant that does not server alcohol.