De grootste brouwer ter wereld deed het daarmee in Nederland beter dan elders op de verzadigde West-Europese biermarkt. In België daalde het aantal verkochte liters met 0.5 procent, in Groot-Brittannië met 4,4 procent.
InBev, na Heineken tweede op de Nederlandse biermarkt, voert in ons land als belangrijkste merken Dommelsch, Hertog Jan en Jupiler. Vooral de snelle opmars van dat laatste Belgische pils is opmerkelijk, zegt InBev-woordvoerder Ronald Panis.
"Die groei is heel bijzonder. De vraag ontstond vanuit de consument zelf, zonder dat wij aanvankelijk veel aan marketing deden. Jupiler werd eerst vooral verkocht in de zuidelijke grensstreek, maar is nu opgerukt naar de Randstad." Panis verwacht dat de groei dit jaar doorzet, zeker nu de naam van Jupiler is verbonden aan de Eerste Divisie ('Jupiler-league').
InBev Nederland mikt met Jupiler op een sportief, jeugdig publiek, met Dommelsch op de muziekliefhebber en met Hertog Jan op de kwaliteitsbewuste bierdrinker.
Op het Leuvense hoofdkwartier van de biergigant (meer dan 200 merken) presenteerde topman Carlos Brito gisteren de wereldwijde jaarcijfers. Hij meldde een nettowinst van 2126 miljoen euro, 50 procent meer dan in 2005. Door sterk op de kosten te letten steeg de omzet sterker (met bijna 8 procent naar 13.308 miljoen) dan de bierproductie (plus 5,5 procent).
Volgens Brito zijn alle doelstellingen voor 2006 gehaald en is InBev op weg om zijn 'droom' te realiseren: niet alleen de grootste, maar ook de best presterende bierproducent ter wereld zijn.
Azië viel uit de toon in zijn succesverhaal. Door harde concurrentie in China en Zuid-Korea daalde daar de marge. De goudmijn van InBev blijft Latijns-Amerika; daar haalt het concern ruim de helft van zijn winst vandaan.