Alcoholvrij bierconsumptie neemt toe

Jaarcijfers brouwers: Meer bier met minder alcohol

De verkoop van alcoholvrij bier is met ruim 30 procent in 2018 nog veel harder gestegen dan in voorgaande jaren. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde jaarlijkse bierconsumptiecijfers van Nederlandse Brouwers.

15 april 2019 om 17:00


Groei alcoholvrij bier in volgende versnelling

Afgelopen jaren konden met 17,9 procent (2016) en 24,7 procent (2017) al spectaculaire groeipercentages van alcoholvrij bier worden gerapporteerd. In 2018 heeft deze trend een substantiële versnelling ingezet. Sinds 2010 is de consumptie van 0.0 bier ruim vervijfvoudigd.

Groei alcoholvrij bierconsumptie

Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers: “Na al een aantal jaren dubbele cijfers in de plus zou je misschien denken dat de groei wel een keer wat stabiliseert, maar we zien juist een ongekende versnelling met deze stijging van 32,4 procent.” Inmiddels is 1 op de 20 genuttigde biertjes al alcoholvrij.

Opkomst laag-alcoholische speciaalbieren 

Nederlandse Brouwers voorspelt dat de trend van bewust genieten hard gaat doorzetten  en zich zal vertalen in verdere groei en verbreding van 0.0.

Laag alcoholische bieren (Session bieren)

Adema: “We zien ook steeds meer aanbod van alcoholvrije en laag-alcoholische speciaalbieren. Van 0.0 bockbier en IPA, tot weizeners en session IPA rond de 3%. Het wordt voor de consument steeds leuker en gemakkelijker om in die categorie lekkere bieren te proeven. Dit sluit aan bij zowel de trend van het steeds verantwoorder omgaan met alcohol en de dalende alcoholconsumptie, als de populariteit van speciaalbier.”

Speciaalbier consumptie gestegen

De alsmaar toenemende populariteit van speciaalbier komt tot uitdrukking in een met 10,2 procent gestegen consumptie over 2018. “Steeds meer keuzemogelijkheid in smaak en alcoholpercentage zijn belangrijke drijvers. Speciaalbieren zijn vaak bijzondere streekproducten en ook dat wordt gewaardeerd. Verder is foodpairing met bier in zwang, want daarvoor is het brede smakenpallet van speciaalbieren uitermate geschikt. Allemaal factoren die deze categorie verder doen groeien.”, aldus Adema.

Meer speciaalbier

Totale biermarkt in de plus

De totale Nederlandse biermarkt stijgt met 2,8 procent. Deze groei is vooral toe te schrijven aan de hiervoor genoemde plussen die 0.0 en (laag-alcoholische) speciaalbieren laten zien. Ook de export nam toe en overstijgt met een aandeel van 60 procent van de totale productie ruimschoots de binnenlandse consumptie.

Cees-Jan Adema: “Ons bier wordt ook in het buitenland gewaardeerd. Van oudsher, als typisch Nederlands, hoogwaardig product. Maar ook als toonbeeld van innovatie en nieuwe smaken. Een combinatie die past bij mondiaal toenemende belangstelling voor speciaalbier.”    

Nederlandse biermarkt in cijfers

Reactie plaatsen

Reacties worden eerst gekeurd voordat ze zichtbaar zijn.

Reclame van Wieckse

Op het strand
Het zou leuk zijn om Brad Pitt te regelen. Maar het is Sjoerd de Vries geworden die zit te genieten op het strand met een Wieckse Radler!

Meer reclames van Wieckse

Laatste reacties