Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Mannen drinken meer na zien van drankreclame

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Mannen drinken meer na zien van drankreclame

29 juni 2007 om 11:52

Mannen imiteren onbewust elkaars drinkgedrag. Zij doen elkaar na in de kroeg en drinken daardoor meer. Mannen gieten zelfs meer alcohol naar binnen wanneer zij iemand in een film of reclame zien drinken.

Mannen drinken meer na zien van drankreclame

Lees ook

Dit blijkt uit een onderzoek naar drinkgedrag onder jongvolwassenen waarop sociaal psycholoog Sander Bot vandaag aan de Nijmeegse Radboud Universiteit promoveert. Bot observeerde het sociale drinkgedrag van studenten tussen de 18 en 25 jaar in het barlab, een als kroeg ingerichte laboratoriumruimte van de universiteit.

Koppels met elkaar bevriende mannen bekeken in het barlab een film waarin alcohol te zien is. Tijdens het kijken mochten zij zowel alcoholhoudende als alcoholvrije drank drinken. Zodra alcohol in beeld verscheen, zowel in films als reclames, namen de mannen meer slokjes van hun drank.

Goed nieuws voor alcoholproducenten en reclamemakers? Niet helemaal, volgens promovendus Bot. ‘Voorstanders van preventie kunnen nu pleiten voor een verbod op alcoholreclames.‘

Bot dacht vooraf dat hij een leider kon aanwijzen die de anderen in de groep zogezegd aansteekt. Hiermee hoopte hij een verklaring te vinden voor buitensporig groepsgedrag, zoals agressie tegen anderen. Toen bleek dat mannen iedere willekeurige man in de groep nadoen, was hij in eerste instantie teleurgesteld. Bot zegt blij te zijn dat hij zijn onderzoek voortzette, omdat hij te weten is gekomen dat imitatiegedrag onbewust en automatisch gebeurt.

Ook vrouwen deden mee aan het onderzoek. En ook zij imiteerden anderen in de groep, maar minder dan mannen. Mannen dronken bovendien meer. Vrouwen stopten juist eerder met drinken als ze in gezelschap waren van mannen die verwachten dat alcoholgebruik leidt tot seksuele opwinding. De onderzoeker veronderstelt dat vrouwen hier controle willen houden.

Cookie instellingen